Etusivu » Tiedotteet » Koulutus » Republikens president Sauli Niinistö talar på invigningen av bokmässan i Frankfurt

FILI - Finnish Literature Exchange Frankfurt

Pressmeddelande.
Publicerad: 29.08.2014 kl. 12:04
Utgivare: FILI - Finnish Literature Exchange Frankfurt

I år är Finland temaland på bokmässan i Frankfurt, världens största evenemang inom bok- och mediabranschen. Invigningen av den fem dagar långa mässan anordnas den 7 oktober och mässan inleds officiellt onsdagen den 8.

Finlands statsmakt representeras vid evenemanget av republikens president Sauli Niinistö. President Niinistö talar även på bokmässans invigning. Finlands två andra invigningstalare är redan bekräftade, författaren Sofi Oksanen och utbildningsexperten och pedagogie doktorn Pasi Sahlberg.

Under sitt besök bekantar sig republikens president med bokmässan samt med det pågående finska utställnings- och kulturprogrammet i Frankfurt.

Finlands temalandsprojekt går under sloganen FINNLAND. COOL. och kretsar kring litteratur och läsande samt betydelsen av lärande och utbildning. Sextio finländska författare har redan bekräftat sin medverkan på mässan, och dessutom deltar ett tjugotal andra sakkunniga. Det utkommer över 130 översättningar av finländsk litteratur inför mässan. Temaprojektet koordineras av litteraturexportorganisationen FILI.

FILI – Finnish Literature Exchange är en expert- och exportorganisation, som stöder översättning, tryckning och utgivning av litteratur. FILI främjar även kännedomen om Finlands litteratur i utlandet. Bokmässan i Frankfurt är världens mest betydande bok- och medieevenemang, och Finland är mässans temaland år 2014. FILI koordinerar Finlands största litteraturexportprojekt någonsin. Projektet har skapats i samarbete med finländska förläggare och andra litteraturexperter.