Etusivu » Tiedotteet » Koulutus » Rehtori Maija Aaltola mukaan valmistelemaan uutta koulutussopimusmallia

Omnia

Rehtori Maija Aaltola mukaan valmistelemaan uutta koulutussopimusmallia

Julkaistu: 21.01.2016 klo 14:11
Julkaisija: Omnia

Opetus- ja kulttuuriministeri Sanni Grahn-Laasonen on asettanut rehtori Maija Aaltolan Espoon seudun koulutuskuntayhtymä Omniasta ja oikeustieteen kandidaatti Rauno Vanhasen selvityshenkilöiksi valmistelemaan ehdotuksen koulutussopimusmallin käyttöönotosta ammatillisessa koulutuksessa.

Ammatillisen koulutuksen reformissa otetaan käyttöön uusi sopimusmalli, joka mahdollistaa joustavat polut työpaikalla tapahtuvaan oppimiseen ja tutkinnon suorittamiseen käytännönläheisesti. Koulutussopimuksella on voitava hankkia ja osoittaa sekä ammatillisten tutkintojen, niiden osien että ei-tutkintotavoitteisen koulutuksen edellyttämä osaaminen. Mallin tulee soveltua myös maahanmuuttajien kotouttamiseen joustavana koulutuspolkuna työelämään.

- Ammatillinen koulutus uudistuu, ja olen saanut hienon tilaisuuden olla mukana tämän reformin valmistelussa. Koulutuksen ja työelämän yhteistyön tiivistäminen edellyttää, että työpaikalla tapahtuva opiskelu muodostaa opiskelijan, työnantajan ja koulutuksen järjestäjän kannalta selkeän ja johdonmukaisen kokonaisuuden, toteaa rehtori Maija Aaltola.

Selvitystyö valmistuu helmikuussa 2016.

rehtori Maija Aaltola, Omnia, 050 384 9354
Lisätietoja ammatillisen koulutuksen reformista

Espoon seudun koulutuskuntayhtymä Omnia on monialainen koulutuksen järjestäjä, joka tarjoaa nuorille ja aikuisille toisen asteen ammatillista koulutusta, oppisopimuksia, lukio-opetusta, työpajatoimintaa sekä vapaan sivistystyön kursseja. Eri-ikäiset oppijat voivat joustavasti yhdistää esimerkiksi opintoja ja harrastustoimintaa mielekkäiksi kokonaisuuksiksi. Omniassa työskentelee 860 alansa ammattilaista ja oppijoita on eri yksiköissä vuosittain yli 60.000.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki