Etusivu » Tiedotteet » Koulutus » RAUHAN PUOLESTA 70 VUOTTA – Välirauha 1944 -verkkopalvelu avautuu syksyllä 2014

Lotta Svärd Säätiö

RAUHAN PUOLESTA 70 VUOTTA – Välirauha 1944 -verkkopalvelu avautuu syksyllä 2014

Julkaistu: 22.09.2014 klo 12:23
Julkaisija: Lotta Svärd Säätiö

Välirauhansopimuksen allekirjoittamisesta tulee tänä vuonna kuluneeksi 70 vuotta. Merkkivuoden kunniaksi Lottamuseo ja Sotamuseo ovat yhteistyössä tuottaneet Välirauha 1944 -verkkopalvelun, joka esittelee Moskovan välirauhansopimuksen vaikutuksia yhteiskuntaan. Palveluun on koottu monipuolinen valikoima suomalaisen yhteiskunnan kehitykseen vaikuttaneita tekijöitä sekä laaja otos aikakauden kuvamateriaalia.

Välirauha 1944 -verkkopalvelussa käsitellään mm. Lapin sotaa, armeijan kotiuttamista, sotasyyllisyyttä ja luovutettuja alueita sekä toistakymmentä muuta aiheeseen liittyvää tärkeää teemaa. Verkkopalvelu sopii myös hyvin perusopetuksen työvälineeksi. Välirauha 1944 -verkkopalvelu avautuu yleisölle perjantaina 21.11.2014 osoitteessa lottamuseo.fi.

Moskovan välirauhansopimus sinetöi myös Lotta Svärd -järjestön kohtalon. Järjestö lakkautettiin välirauhansopimuksen 21. artiklan nojalla. Lotta Svärd Säätiö haluaa järjestön lakkauttamisen merkkivuonna tuoda esiin järjestön merkitystä jakamalla kaikkiin Suomen kouluihin lottatyöstä kertovan Lupaus-elokuvan. Lupaus-elokuva ja Välirauha 1944 -verkkopalvelu täydentävät toisiaan opetuskäytössä ja piirtävät ajallisen jatkumon sotavuosista tähän päivään.

Lisätietoja Välirauha 1944 -verkkopalvelusta

Susanna Koski

Museolehtori, Lottamuseo

susanna.koski@lottamuseo.fi

puh. 09 274 1077

Lisätietoja Lupaus-elokuvan jakamisesta maamme kouluihin

Tarja Björkling-Pakarinen

tarja.bjorkling-pakarinen@lottasaatio.fi

puh. 09 4770 2883

Lotta Svärd Säätiön juuret ovat noin 230 000 -jäsenisessä Lotta Svärd -järjestössä. Lotta Svärd -järjestön arvot ja ihanteet ovat osa säätiön nykyistäkin toiminta-ajatusta.

Säätiön tarkoituksena on sen sääntöjen mukaan Lotta Svärd -hengessä:

-Huoltaa ja avustaa sodan tai muun kriisin johdosta tai sen seurauksista kärsimään
joutuneita henkilöitä tai yhteisöjä, jotka auttavat edellä mainittuja henkilöitä.

-Avustaa naisten koulutusta toimimaan kriisitilanteissa.
-Vaalia lottaperinteitä ja ylläpitää museo- ja näyttelytoimintaa.

Lotta Svärd Säätiön keskeiset toimintamuodot ovat lottien ja pikkulottien kuntouttaminen ja taloudellinen tukeminen, vuokra-asuntojen tarjoaminen, kiinteistöjen kehittäminen, Lottamuseon ylläpitäminen Tuusulassa.

Lotta Svärd Säätiö
Mannerheimintie 93

Toiminnanjohtaja Tarja Björkling-Pakarinen, puh. 050 5272 640, tarja.bjorkling-pakarinen@lottasaatio.fi

www.lottasäätiö.fi