Etusivu » Tiedotteet » Koulutus » PHKK tulosalueineen suurten muutosten edessä

Päijät-Hämeen koulutuskonserni

PHKK tulosalueineen suurten muutosten edessä

Julkaistu: 28.10.2013 klo 12:55
Julkaisija: Päijät-Hämeen koulutuskonserni

Päijät-Hämeen koulutuskonsernin yhtymäkokous pidettiin maanantaina 28.10.2013.

Hallituksen puheenjohtaja Kari Salmi arvioi koulutuskonsernin tilannetta seuraavasti:

”Koulutuskonsernissa on jouduttu tekemään tämän vuoden aikana koulutuspaikkavähennysten ja yksikköhintatulojen vähenemisen johdosta vaikeita mutta välttämättömiä henkilöstö- ja muita ratkaisuja kaikilla tulosalueilla.

Operatiivinen johto on toiminut hyvin ja hakenut tarkoituksenmukaisia kestäviä ratkaisuja. Valitettavasti sopeuttamistoimenpiteet ovat yksilötasolla aina hyvin ikäviä, ja henkilöstö tarvitseekin kaiken mahdollisen tuen tässä tilanteessa.

Viimeisimmäksi koulutuspaikkoja on jouduttu vähentämään ja säästöjä hakemaan Koulutuskeskus Salpauksessa. On muistettava kuitenkin, että Salpauksessa on sopeuttamistoimenpiteiden jälkeenkin erittäin runsaasti merkittävää koulutusta, joka palvelee alueen elinkeinoelämää sekä valtakunnallista tarvetta.

Lahden ammattikorkeakoulun yhtiöittäminen vuoden 2015 alusta on tärkeä asia. Ammattikorkeakoulun toiminnan ja myös paikallisen päätöksenteon varmistaminen on jopa elinehto alueen elinkeinoelämälle. Myös Tuoterenkaan liiketoiminnan yhtiöittämisvelvoite aiheuttaa toimenpiteitä tulevaisuudessa. Samalla on rakennettava uudella tavalla myös kuntayhtymän organisaatiota edellä mainittujen muutosten johdosta.

Elämme koulutuskonsernissa nyt suurten muutosten aikaa, mutta uusilla toimintatavoilla ja avauksilla sekä sopeuttamalla suunnitelmallisesti toimintaamme ympäristön vaatimusten mukaisiksi pystymme entistä paremmin takaamaan laadukkaat koulutustarjonnat alueellamme”, sanoo hallituksen puheenjohtaja Kari Salmi.

Yhtymäkokouksen puheenjohtajana toimi Reijo Päivärinta Hollolasta.

Kokouksessa käsiteltiin mm. seuraavia asioita:

Koulutuskonsernin nykytila ja tulevaisuus

- Toimitusjohtaja Martti Tokola: Vuoden 2014 talousarvio ja vuosien 2014 – 2016 toiminta- ja taloussuunnitelma
- Rehtori Outi Kallioinen: Lahden ammattikorkeakoulun toimintasuunnitelma 2014 – 2016 ja yhtiöittämisen valmistelutilanne ja toimilupahakemus
- Rehtori Päivi Saarelainen Ammatillisen peruskoulutuksen opiskelijamäärien sopeuttaminen ja uudelleensuuntaaminen sekä yhteistoimintaneuvottelujen henkilöstövaikutukset
- Johtaja Pekka Kotiaho: Tuoterenkaan toimintasuunnitelma 2014 – 2016

Tarkastuslautakunnan arviointikertomus vuodesta 2012, selvitys tarkastuslautakunnan havaintoihin

Muutokset Tuoterenkaan ja Yhteisten palvelujen talousarvioihin

Koulutuskeskus Salpauksen johtokunnan puheenjohtajan nimeäminen