Etusivu » Tiedotteet » Koulutus » Pätevänä työhön -koulutus valmistaa pitkäaikaistyöttömiä työelämään

TTS Työtehoseura

Pätevänä työhön -koulutus valmistaa pitkäaikaistyöttömiä työelämään

Julkaistu: 21.06.2012 klo 10:57
Julkaisija: TTS Työtehoseura

Pätevänä työhön -koulutus on TTS:n ja Vantaan työ – ja elinkeinotoimiston yhteiskoulutus, jonka tavoite on antaa työttömälle työnhakijalle koulutus haluamalleen alalle. Koulutuksen tavoitteena on antaa valmiuksia työllistyä koulutettavien alojen työtehtäviin. Koulutuksessa voi opiskella viheralaa, varastoalaa, talonrakennusalaa ja autoalaa

Koulutukseen hakijoiden kohderyhmänä ovat ensisijaisesti työmarkkinatoimenpiteisiin osallistuneet Vantaan TE-toimiston asiakkaat. Koulutus on suunniteltu henkilöille, joilla ei välttämättä ole aikaisempaa koulutusta tai työkokemusta alalta (joka on esteenä sijoittumisessa työelämään ja/tai koulutukseen), mutta on muutoin kiinnostusta ja edellytyksiä toimia alan tehtävissä.

Riippuen opiskelijan lähtötasosta, koulutuksessa suoritetaan tutkintojen osia tai koko tutkinto. Koulutus on ammattitutkintoa lyhyempi, sillä tarkoituksena on tarjota opiskelijalle nopea reitti työelämään.

Opiskelu koulutuksessa on kiinnostavaa

Viheralan opiskelijat Joni Väänänen ja Umut Horuz ovat tyytyväisiä koulutukseen ja uskovat sen auttavan työnhankinnassa. ”Koulutus on mielenkiintoista ja olen aina ollut kiinnostunut puutarhurin ammatista. Näin ilmoituksen Pätevänä työhön -koulutukseen mol.fi sivustolla ja se oli rakkautta ensisilmäyksellä!” Umut Horuz kertoo.  Molemmat opiskelijat kiittävät koulutusta siitä, että opetus on hyvin yksilöllistä, monipuolista ja ryhmäkoot pieniä. ”Koulutuksessa saa hyvin paljon henkilökohtaista koulutusta. Puutarhatyöstä pidän siksi, että ala on monipuolinen, saan olla luonnossa ja työskennellä kasvien kanssa,” Joni Väänänen kuvailee.

Molemmat toivovat voivansa jatkaa opiskelua koulutuksen päätyttyä. ”Koulutus päättyy helmikuussa 2013 ja suunnitelmanani on työskennellä kesä puutarhalla ja pyrkiä jatkokoulutukseen syksyllä. Toivoisin, että voisin mahdollisesti myös jatko kouluttautua oppisopimuksella,” Joni Väänänen haaveilee.

Hyvässä porukassa opiskelu onnistuu

Logistiikka-alalla opiskeleva Kirsi Enlund toteaa vihdoin löytäneensä oman alan. Hän on toiminut usealla eri alalla ja opiskellut aikuisiällä jo aikaisemminkin. Nyt usean vuoden työttömyysjakson jälkeen, Kirsi on innoissaan opinnoista ja haluaa valmistua logistiikan perustutkinnosta varastonhoitajaksi. ”Meillä on hyvä porukka ja rento meininki. Opittavaa on paljon, mutta olemme saaneet paljon henkilökohtaista ohjausta ja oppineet uusia asioita. Trukilla ajokin onnistuu jo hyvin.” toteaa Kirsi.

Koulutusjakson aikana opiskelijat hakevat samalla myös alan työtä ja jos työpaikka löytyy, voi opintoja jatkaa loppuun oppisopimuksella. Tämä on myös Kirsin tavoite ja hänellä olikin työhaastatteluaika jo sovittuna.

Koulutuksen sisältö

Pätevänä työhön -koulutus sisältää valitun alan lähiopetusta, ohjattua etä- ja verkko-opetusta, työssäoppimista ja opintomatkoja alan kohteisiin. Koulutuksen kesto vaihtelee henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman mukaisesti, enimmillään se on 180 pv. Riippuen opiskeltavasta alasta opiskelija saa koulutuksen aikana tieturvakortin, työturvakortin, hätäensiapukortin, tulityökortin, hygieniapassina ja/tai trukkikortin.

Koulutuksen tukena opiskelijaa auttaa koulutusvalmentaja joka seuraa opintojen etenemistä, pitää ryhmävalmennuksia, työnhakuklubeja sekä ohjauspajaa, jossa voi tuettuna suorittaa tehtäviä. Koulutusvalmentajan kanssa käydään henkilökohtaiset kehityskeskustelut ja tehdään jatkosuunnitelmat.

Koulutuspaikkoina toimivat TTS Vantaan Sarkatien toimipiste ja Nurmijärven Rajamäen toimipiste.

Perusedellytyksenä hakeutumiselle on oppivelvollisuuden suorittaminen, hyvä fyysinen kunto, riittävä suomen kielen taito ja autoalalle hakeville B-luokan suomalainen ajo-oikeus.

Lisätietoja TTS Koulutusvalmentaja Minna Karppinen
minna.karppinen@tts.fi
GSM 050 387   9523 www.tts.fi

Kuvia:

Viherala: Jouni Väänäen ja Umut Horuz

Logistiikka: Kirsi Enlund trukin ratissa

TTS - Työtehoseura on valtakunnallinen koulutus-, tutkimus- ja kehittämisorganisaatio, joka kouluttaa vuosittain noin 7000 opiskelijaa eri alojen ammattilaisiksi. Koulutustoiminnan lisäksi TTS - Työtehoseura tutkii ja kehittää noin 100 vuosittaisen projektin avulla työmenetelmien toiminnallisuutta, tehokkuutta ja tuottavuutta.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki