Etusivu » Tiedotteet » Koulutus » Painotekniikan SM-kisoissa painetaan kilpaa

Painotekniikan SM-kisoissa painetaan kilpaa

Julkaistu: 05.05.2015 klo 12:01
Julkaisija: Taitaja2015

Koneet ovat pääosassa painotuotantotekniikan kilpailussa.

Painotekniikkka lajina on haastava. Neliväripainokoneen tuominen messukeskuksen tiloihin olisi ollut kallista, joten kilpailu on jaettu kahteen paikkaan. Juhannuskukkulan koululla neliväripainantaa tuomaroi kilpailun ajan kaksi tuomaria. Kun kyseessä on yksilölaji, siellä kilpaillaan sekä aamupäivällä että iltapäivällä, yksi opiskelija kerrallaan.  Messukeskuksessa tuomaroi viisi tuomaria ja kilpailutehtäviä tehdään kolmen opiskelijan voimalla, kertoo lajivastaava Jukka Tuokko .

-Ständilla tapahtuu koko ajan ja tarkoituksena on saada livekuvaa koululta Messukeskukseen.

Finalisteja on siis kaikkiaan viisi ja ryhmässä taitojaan testaa  myös kaksi vieraskilpailijaa, jotka harjoittelevat WorldSkills Sao Paolo 2015 tapahtumaan. Kilpailu pidetään elokuussa Brasiliassa.

Kilpailutehtäviä on kaikkiaan kuusi, ja jokainen  tehtävä mittaa niitä konkreettisia taitoja, joita painoviestinnän perustutkinnon opiskelija  tarvitsee työssään. Lajissa kilpaillaan erilaisissa painon ja jälkikäsittelyn tehtävissä. Kilpailutehtävät on suunniteltu yhdessä työelämän edustajien kanssa niin, että ne vastaisivat mahdollisimman hyvin oikeita työtilanteita.  Jukka Tuokon mukaan painotekniikka on enemmän tekniikkaa kuin luovuutta, vaikka ei luovuudesta haittaakaan ole. Alalla vaaditaan hyvää fyysistä kuntoa ja värisilmää.

Arvostelussa ratkaisee töiden laadun tasaisuus ja aika. Taitaja2015 -teeman mukaan arvosteluun vaikuttavat lajikohtaisten kriteereiden lisäksi myös miten kestävän kehityksen periaate on huomioitu työskentelyssä. Oman painoarvon saa työergonomia, taloudellisuus ja  yrittäjyys.

Lisätietietoja

Teksti ja kuvat Elise Koskinen

040 5636258

1. Samuli Vuopio Jyväskylän ja Jämsän ammattiopistosta kilpailee painotekniikassa

Taitaja2015-tapahtuma, valtakunnallinen ammattitaidon SM-kilpailu, TaitajaPLUS sekä Taitaja9, pidetään 5.–7.5.2015 Turun Messu- ja Kongressikeskuksessa sekä HK Areenalla. Tapahtuman järjestävät yhteistyössä Skills Finland ry, Turun ammatti-instituutti, Axxell Utbildning Ab, Bovallius-ammattiopisto, Lounais-Suomen koulutuskuntayhtymä, Peimarin koulutuskuntayhtymä, Salon seudun koulutuskuntayhtymä, Raision seudun koulutuskuntayhtymä ja Turun Ammattiopistosäätiö.

Taitaja2015 viestii monin tavoin. Voit ladata painokelpoisia kuvia tapahtumasta ja eri kilpailulajeista Kuvat.fi
-palvelusta. Lisäksi käytössäsi on Taitaja2015 Youtube, Twitter, Instagram- ja Facebook-tilit. Nettiradio sekä verkkouutiset.  Kaikki linkit sekä yksityiskohtaiset tiedot eri kilpailulajeista ja tehtävistä löydät myös www.taitaja2015.fi etusivulta.