Etusivu » Tiedotteet » Koulutus » Ota haaste vastaan ja kysy! Kuka minun vaatteeni on tehnyt - #whomademyclothes

Marttaliitto ry

Ota haaste vastaan ja kysy! Kuka minun vaatteeni on tehnyt - #whomademyclothes

Julkaistu: 16.04.2016 klo 09:36
Julkaisija: Marttaliitto ry

Marttaliiton ja Finlands svenska Marthaförbundin Garderobiviikolla 18.-24.4. Martat järjestävät kierrätys- ja korjaustapahtumia eri puolilla Suomea sekä haastavat kysymään vaatteiden valmistajilta: ”Kuka minun vaatteeni on tehnyt?”. Martat kannustavat kaikkia osoittamaan, että vaatteen alkuperä kiinnostaa. Garderobi-viikon teemaa voi tehdä näkyväksi myös sosiaalisessa mediassa julkaisemalla kuvia omista vaatteista tägäämällä ne tunnisteilla:  #whomademyclothes #garderobi #vaatevallankumous #martat

Saa osallistua ja näkyä

Martat kannustavat kaikkia vaikuttamaan pukemalla vaatteen päiväksi nurinpäin ja kysymään vaateteollisuudelta vaatteen alkuperästä. Näin jokainen voi henkilökohtaisesti  kertoa vaateteollisuudelle, että me kuluttajat haluamme kunnollisissa oloissa valmistettuja vaatteita ja haluamme myös tietää, missä ja kuka vaatteemme tekee.

some

Kampanja näkyy sosiaalisessa mediassa hashtag-tunnisteilla: #whomademyclothes #vaatevallankumous #garderobi.
Martat antavat Garderobi-viikolla vinkkejä Facebookissa: https://www.facebook.com/martatvinkkaa

tapahtumat

Garderobi-tapahtumat löytyvät täältä: http://www.martat.fi/marttailu/tapahtumat/garderobi-tapahtumat/marttojen-garderobiviikon-tapahtumat-viikolla-18-24.4/

Maailmanlaajuinen Vaatevallankumous

Garderobiviikko on osa maailmanlaajuista Vaatevallankumousta. Kansainvälinen kampanja järjestetään 18.-24.4.2016  kolmatta kertaa Bangladeshin Rana Plaza -tekstiilitehdasrakennuksen romahtamisen vuosipäivän ympärillä: 24.4.2013 yli 1000 tehtaan työntekijää kuoli ja yli 2000 loukkaantui.

Kannustamme ihmisiä pohtimaan tekstiilien kuluttamista ja tekstiilijätteen vähentämistä sekä tekemään vastuullisia vaatevalintoja. Tavoitteena on lisätä vaateteollisuuden vastuullisuutta ja korostaa, että kuluttajat ovat kiinnostuneita vaatteiden alkuperästä. Vielä 70-luvulla suurin osa suomalaisten vaatteista tehtiin Suomessa. Tänä päivänä vaatteita tuodaan kehittyvistä maista Suomeen noin 8,5 miljardin euron edestä joka vuosi. Vaatteita myös kulutetaan enemmän kuin koskaan aiemmin.

Reilu tekstiili on reilu kaikille – jokainen voi vaikuttaa

Vaatevallankumous kannustaa tekstiili- ja vaateteollisuutta kertomaan kuluttajille omista tuotantoprosesseistaan, materiaaliensa alkuperistä, työntekijöistään jne. Vaatevallankumouksen tarkoituksena ei ole piikitellä, etsiä tai osoittaa huonoja esimerkkejä vaan tarjota vaatemerkeille mahdollisuus kertoa omista tekemisistään: edistysaskelista, joita on jo tehty ja päätöksistä ja linjauksista, joilla pyritään parempaan.

Lisätiedot:

Marttaliitto ry

Pirkko Elomaa-Vahteristo
pirkko.elomaa-vahteristo@martat.fi

Terhi Lindqvist
terhi.lindqvist@martat.fi

Martat on kansalaisjärjestö, joka edistää kotien ja perheiden hyvinvointia ja kotitalouden arvostusta. Vaikutamme, autamme, opastamme ja inspiroimme. Ideoimme ja teemme ruokaan, ravitsemukseen, puutarhanhoitoon, ympäristöön, kodin talouteen ja kodinhoitoon liittyvää aineistoa tarjoten tekemisen iloa ja onnistumisen elämyksiä. Valtakunnalliseen keskusjärjestö Marttaliittoon kuuluu 15 alueellista piiriä, joissa kotitalous- ja puutarha-asiantuntijat neuvovat ja kouluttavat. Kotitalousneuvontamme tavoitti vuonna 2015 lähes 112 000 henkilöä. Paikallisia marttayhdistyksiä on 1300 ja niissä 46 600 jäsentä. Martat viihtyvät ja harrastavat yhdessä sekä järjestävät yhdistyksissä tapahtumia kotitalouden, kädentaitojen ja opiskelun merkeissä. http://www.martat.fi