Etusivu » Tiedotteet » Koulutus » Osaamista syntyy myös korkeakoulujen seinien ulkopuolella

Sosialidemokraattiset Opiskelijat - SONK ry

Osaamista syntyy myös korkeakoulujen seinien ulkopuolella

Julkaistu: 20.05.2013 klo 10:50
Julkaisija: Sosialidemokraattiset Opiskelijat - SONK ry

Sosialidemokraattiset Opiskelijat - SONK ry vaatii Opetusministeriöä luomaan valtakunnalliset suuntaviivat aiemmin hankitun osaamisen tunnistamiseksi ja tunnustamiseksi. Viikonloppuna Turussa järjestetyssä teemaseminaarissa: Sivistyskö suuntana? puhuttiin suomalaisen koulutusjärjestelmän historiasta ja tulevaisuudesta.

Tulevina vuosina aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen (AHOT), tulee olemaan keskeisemmässä roolissa opiskelijan osaamisen mittaamisessa. Kaikki osaaminen ei tule koulun penkiltä, vaan opiskelijoilla on monenlaista osaamista työelämästä, muista opinnoista ja vapaa-ajan toiminnasta. Aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen korkeakoulussa on opiskelijan oikeus, ei velvollisuus.

- On turhauttavaa, että korkeakouluopiskelija joutuu opiskelemaan asiaa jonka hän jo osaa. AHOT on erinomainen keino kartoittaa opiskelijan osaamista ja vähentää päällekkäisyyttä tutkinnon suorittamisessa. On kuitenkin tärkeää, että korkeakoulu varmistaa että opiskelijalla on aidosti se osaaminen jota opetussuunnitelmassa vaaditaan. AHOT:sta ei saa tulla laaduton ohituskaista pikaiseen valmistumiseen ja korkeakoulun rahankeräykseen, muistuttaa puheenjohtaja Anette Karlsson.

Yliopiston rahoitusmalli uudistui tammikuussa 2013 ja ammattikorkeakoulujen rahoitusmalli uudistuu vuoden 2014 alusta. Uudessa rahoitusmallissa korkeakoulu saa rahaa mm. siitä, että opiskelijat suorittavat 55 opintopistettä vuodessa. Korkeakoulut ovat autonomisia, ja niillä on lakisääteinen vastuu tuottamiensa tutkintojen laadusta ja sen jatkuvasta kehittämisestä. Siksi on tärkeää, että korkeakoululla on selkeät toimintamallit AHOT:n suhteen. Käytäntöjen tulee olla läpinäkyviä, yhdenmukaisia ja luotettavia, jotta opiskelijoiden osaaminen merkitään opintorekisteriin oikeilla ja yhdenvertaisilla perusteilla.

- Osaamisen näyttämisen työkaluja korkeakoululla on käytössään useita: henkilökohtainen opetussuunnitelma, portfoliot, oppimispäiväkirjat, esseet, esitelmät ja taidonnäytöt aidoissa tai simuloiduissa tilanteissa. Näillä tavoilla opiskelijan pitäisi pystyä todentamaan korkeakoululle osaamisensa, painottaa puheenjohtaja Karlsson.

Anette Karlsson, puheenjohtaja@sonk.fi, 045 112 9299

Sosialidemokraattiset Opiskelijat - SONK ry. http://www.sonk.fi/