Etusivu » Tiedotteet » Koulutus » Opiskelun ja koulutuksen tutkimussäätiö Otuksen kuukausiposti 9/2014

Opiskelun ja koulutuksen tutkimussäätiö Otus

Opiskelun ja koulutuksen tutkimussäätiö Otuksen kuukausiposti 9/2014

Julkaistu: 22.09.2014 klo 08:00
Julkaisija: Opiskelun ja koulutuksen tutkimussäätiö Otus

SISÄLTÖ

1. HANKEKUULUMISET

• Erityinen polku tulevaisuuteen

• Opiskelijatutkimusverkosto

2. TULEVAT JULKAISUT

• Opintopiste

• Kukin kykynsä mukaan. Eksploratiivinen katsaus osaopiskelukykyyn Helsingin yliopistossa ja Aalto-yliopistossa

• Opiskelijatutkimuksen vuosikirja 2014

3. TULEVAT TAPAHTUMAT

• Otus säätiöpäivillä Sanomatalolla 1.10.2014

4.MUUTA

• Laura Valkeasuo Otuksen toiminnanjohtajaksi

• Maria Rytkönen Otuksen apulaistutkijaksi

• Otuksen entinen toiminnanjohtaja Jussi Junni Otuksen hallitukseen

1. HANKEKUULUMISET

Erityinen polku tulevaisuuteen

Erityinen polku tulevaisuuteen kartoittaa niiden henkilöiden koulutus- ja urapolkuja, joilla on ADHD ja/tai Aspergerin oireyhtymä. Hankkeessa kerätään parhaillaan aineistoa noin 20-30-vuotiailta nuorilta aikuisilta, joilla on ADHD ja/tai Aspergerin oireyhtymä ja jotka ovat suorittaneet oppivelvollisuutensa tai joilla on jonkinlaisia kokemuksia työelämästä tai kouluttautumisesta. Tutkimuksen tulokset on määrä julkaista syksyllä 2015. Hankkeen esite pdf-versiona löytyy tämän postin liitetiedostona.

Hankkeelle on avattu verkkosivut osoitteessa www.erityiseturatarinat.fi, ja facebook-sivut osoitteessa www.facebook.com/erityiseturatarinat. Lisäksi hanke tiedottaa edistymisestään noin karran kahdessa kuukaudessa lähetettävällä hankkeen omalla kuulumiskirjeellä. Kuulumiskirjeen vastaanottajaksi voit ilmoittautua lähettämällä sähköpostiosoitteesi hankkeelle: erityinenpolku@otus.fi.

Lisätietoja hankkeesta antavat projektipäällikkö Alina Inkinen (alina.inkinen@otus.fi) sekä kehittämispäällikkö Elina Lavikainen (elina.lavikainen@otus.fi).

Opiskelijatutkimusverkosto

Opiskelun ja koulutuksen tutkimussäätiö Otus koordinoi opiskelijatutkimusverkoston toimintaa. Verkoston tarkoituksena on edistää monitieteellistä opiskelijatutkimusta tarjoamalla alan asiantuntijoille foorumin keskustelulle, tutkimukselle ja yhteistyölle. Verkosto kokoaa yhteen suomalaisen tutkimuksen ja sen tekijät sekä toimii opiskelututkimuksen keskitettynä tiedonlähteenä päättäjille, medialle ja muille opiskelijoiden asioista kiinnostuneille tahoille. Olemme suunnittelemassa toimintaa loppuvuodelle 2014 sekä vuodelle 2015. Ilmoittautumalla mukaan verkostoon sinulla on mahdollisuus vaikuttaa verkoston toimintaan ja saada informaatiota opiskelijatutkimuksen uusimmista tuulista. Mukaan pääset ilmoittamalla tietosi osoitteessa http://opiskelijatutkimus.fi/index.php/verkosto/liity-jaeseneksi.

Verkoston internet-sivut löytyvät osoitteesta http://opiskelijatutkimus.fi ja facebook-sivut osoitteesta https://fi-fi.facebook.com/opiskelijatutkimus.

2. TULEVAT JULKAISUT

Opintopiste

Opintopiste -hankkeessa on selvitetty vastauksia mm. seuraavanlaisiin kysymyksiin: Onko opiskelijan opintopistettä kohden käyttämä opiskeluaika 27 tuntia? Kuinka paljon todelliset opintoajat vaihtelevat? Mistä vaihtelu johtuu? Voiko oppilaitos vaikuttaa opintopisteiden kertymiseen muulla tavoin kuin opintopistekohtaista työmäärää muuttamalla (vähentämällä)? Kuinka paljon opiskelija opiskelee tutkintonsa aikana ja miksi? Onko mittarin ohjausvaikutus oikeudenmukainen? Onko se koulutuksen kehittämisen kannalta tehokas?

Opintopistekohtainen työmäärä on korkeakoulujen rahoitusmallin ohjausjärjestelmän kulmakivi. Sitä koskevat tiedot ovat kuitenkin melko hataralla pohjalla. Tutkimuksessa on pureuduttu siihen, mitä "opintopiste" tarkoittaa tarkastelemalla "opintopisteen" käsitehistoriaa sekä sitä, miten semantiikan ero pragmatiikasta voi johtaa korkeakouluohjauksellisiin virhearviointeihin.

Tutkimus julkaistaan OHA-forumin (yliopistojen opintohallinnon ja -palveluiden johtajien ja päälliköiden muodostama verkosto) järjestämillä opintoasiainpäivillä Helsingissä 1.10.2014. Hankkeen tutkimusraportti Opintopiste julkaistaan 22.10.2014 säätiön verkkosivuilla osoitteessa http://www.otus.otusowl.fi/index.php/julkaisut/kaikki-julkaisut.

Julkaisu on tilattavissa ennakkoon Otuksen verkkokaupasta osoitteessa http://www.otus.otusowl.fi/index.php/julkaisut/verkkokauppa/opintopiste-detail.

Lisätietoja hankkeesta antaa tutkija Leo Aarnio (leo.aarnio@otus.fi).

Kukin kykynsä mukaan -hankkeessa on selvitetty Helsingin yliopiston ylioppilaskunnan sekä Aalto-yliopiston ylioppilaskunnan kanssa terveydentilan vaikutusta opintojen etenemiseen, asumiseen ja toimeentuloon. Selvityksen aineistona on hyödynnetty Opiskelijabarometrin pitkittäistutkimusta. Hankkeen tulokset julkaistaan sähköisenä pdf-versiona lokakuun 2014 alussa Otuksen verkkosivuilla osoitteessa http://www.otus.otusowl.fi/index.php/julkaisut/kaikki-julkaisut.

Lisätietoja hankkeesta antaa tutkija Juhani Saari (juhani.saari@otus.fi).

Opiskelijatutkimuksen vuosikirja 2014

Otuksen koordinoiman Opiskelijatutkimusverkoston ensimmäinen Opiskelijatutkimuksen vuosikirja julkaistaan joulukuussa nimellä Oppia ikä kaikki – kouluttautumisen edellytykset eri elämänvaiheissa. Keväisin järjestettävä Opiskelijatutkimuksen päivä -seminaari ja vuosikirja ovat yhtenäinen kokonaisuus. Niillä on yhteinen, vuosittain vaihtuva teema, ja kirjassa julkaistaan sekä saman vuoden seminaarissa pidettyjen esitelmien pohjalta kirjoitettuja että muita samaa teemaa käsitteleviä artikkeleita.

Vuoden 2014 Opiskelijatutkimuksen vuosikirja sisältää kuusi vertaisarvioitua tieteellistä artikkelia, joissa käsitellään työssäoppimista; nuorten koulutustavoitteiden, kouluinnokkuuden ja koulu-uupumuksen vaikutuksia; korkeakouluopintoihin kiinnittymistä; ammattikorkeakoulujen aikuisopiskelua; avoimessa yliopistossa kouluttautumista ja tohtorikoulutusta. Lisäksi vuosikirjassa esitellään Jyväskylän yliopiston Student Life -toimintamallia sekä avataan Opiskelijatutkimusverkoston taustoja ja hahmotellaan verkoston tulevaisuuden näkymiä.

Opiskelijatutkimuksen vuosikirjan julkaisutilaisuus pidetään 10.12.2014. Tilaisuuden ohjelmasta tiedotetaan tarkemmin syksyn kuluessa. Voit tilata kirjaa ennakkoon Otuksen verkkokaupasta osoitteessa http://www.otus.otusowl.fi/index.php/julkaisut/verkkokauppa.

Lisätietoja julkaisusta antaa suunnittelija Simo Pihlajaniemi (simo.pihlajaniemi@otus.fi).

3. TULEVAT  TAPAHTUMAT

Otus säätiöpäivillä Sanomatalolla 1.10.2014.

Keskiviikkona 1.10.2014 vietetään koko Suomessa maan ensimmäistä Säätiöpäivää. Säätiöpäivää vietetään, jotta kaikki suomalaiset tietäisivät, että säätiöt ovat olemassa; että ne tekevät tärkeätä työtä Suomelle; ja että ne ovat kaikkia varten, yhteiseksi hyväksi. Otus on mukana säätiöpäivillä Sanomatalolla.

Lisää tietoa säätiöpäivästä löytyy osoitteesta http://www.saatiopalvelu.fi/saatiopaiva/saatiopaiva.html.

4. MUUTA

Laura Valkeasuo Otuksen toiminnanjohtajaksi

Opiskelun ja koulutuksen tutkimussäätiön (Otus) uudeksi toiminnanjohtajaksi on valittu yhteiskuntatieteiden ja hallintotieteiden maisteri Laura Valkeasuo. Toiminnanjohtaja johtaa säätiön tutkimustoimintaa vastaten erityisesti säätiön henkilöstöstä ja taloudesta.

Valkeasuo viimeistelee yhteiskuntatieteiden alaan kuuluvaa väitöskirjaansa Tampereen yliopistossa ja työskentelee tällä hetkellä erityissuunnittelijana ja tiimivastaavana Espoon työväenopistossa. Aikaisempaa soveltuvaa kokemusta hänellä on muun muassa Suomen Akatemiasta sekä tutkijan tehtävistä kotimaassa ja ulkomailla.

Toiminnanjohtajan hakuprosessi oli monivaiheinen, ja henkilöiden soveltuvuusarvioinnissa kumppanina toimi Mercuri Urval. Hallitus teki valinnan yksimielisesti haastattelujen ja soveltuvuusarviointien perusteella.

Valkeasuo seuraa tehtävässä Jussi Junnia. Työ toiminnanjohtajana alkaa syyskuun lopussa.

Maria Rytkönen Otuksen apulaistutkijaksi

Maria Rytkönen aloittaa Opiskelun ja koulutuksen tutkimussäätiöllä apulaistutkijana 6.10.2014. Kyseessä on neljän kuukauden äitiysvapaan sijaisuus ja työtehtävät kohdistuvat pääasiassa koulutuksen periytyvyyttä ja koulutusvalintoja koskevaan hankkeeseen.

26-vuotias Maria viimeistelee opintojaan Jyväskylän yliopistossa koulutussosiologian ja -politiikan maisteriohjelmassa sekä filosofian alalla. Marialla on aiempaa kokemusta muun muassa tutkimusavustajana, opiskelijajärjestöistä sekä Opetus- ja kulttuuriministeriöstä korkeakoulu- ja tiedepolitiikan osastolta.

Otuksen entinen toiminnanjohtaja Jussi Junni Otuksen hallitukseen

Otuksen entinen toiminnanjohtaja Jussi Junni aloitti jäsenenä Otuksen hallituksessa kun Marina Lampinen siirtyi uusiin tehtäviin. Junni on Suomen ylioppilaskuntien liitto SYL:n nimittämä jäsen päättyvälle kaudelle.

______________________________________________________

Mikäli ette toivo jatkossa vastaanottavanne Otuksen kuukausipostia, ilmoitattehan siitä osoitteeseen posti@otus.fi.

Iloista syksyä!

Opiskelun ja koulutuksen tutkimussäätiö Otus