Etusivu » Tiedotteet » Koulutus » Opiskelun ja koulutuksen tutkimussäätiö Otuksen kuukausiposti 8/2014

Opiskelun ja koulutuksen tutkimussäätiö Otus

Opiskelun ja koulutuksen tutkimussäätiö Otuksen kuukausiposti 8/2014

Julkaistu: 26.08.2014 klo 11:15
Julkaisija: Opiskelun ja koulutuksen tutkimussäätiö Otus

SISÄLTÖ

1. HANKEKUULUMISET

• Koulutukseen hakeutuminen

• Todelliset opintoajat

• Osa-opiskelukyky

2. TAPAHTUMIA

• Otuksen huhuilujuhla 18.9.

3. MUUTA

• Otuksen uusi toiminnanjohtaja valitaan viikolla 35

• Otus hakee apulaistutkijaa

• Otuksen harjoittelija Tuukka Salminen jatkaa säätiössä tutkimusavustajana

1. HANKEKUULUMISET

Koulutukseen hakeutuminen

Koulutukseen hakeutuminen -hankkeessa tarkastellaan sosioekonomisen aseman periytyvyyttä suomalaisessa korkeakoulujärjestelmässä niin kutsutun koulutusvalinnan rationaalisen valinnan mallin avulla. Malli lähtee ajatuksesta, että koulutusvalinnoissa vanhemmat ja näiden lapset toimivat rationaalisesti tehdessään valintoja erilaisten tarjolla olevien kouluttautumismahdollisuuksien välillä punniten näihin liittyviä kustannuksia ja hyötyjä. Mallin avulla on mahdollista paljastaa sellaisia sosiaalisen aseman periytyvyyden mekanismeja, joihin ei pelkillä rekisteriaineistoilla päästä käsiksi. Suhteessa muissa maissa toteutettuihin vastaaviin tutkimuksiin suomalainen korkeakoulujärjestelmä on tutkintojen kustannushyöty –analyysin kannalta erityisen kiinnostava koulutuksen maksuttomuuden vuoksi. Hanketta rahoittaa Opetus- ja kulttuuriministeriö ja hankkeen toteuttajana toimii Otuksella Juhani Saari (juhani.saari@otus.fi).

Saaren Korkeakoulututkimuksen symposiumissa Jyväskylässä 19.-20.8.2014 esittelemät alustavat hankkeen tulokset käsittelivät sitä, miten koulutukseen hakeutumiseen liittyvät kustannukset sekä koulutuksen hyödyt näyttäytyvät erilaisesta yhteiskunnallisesta asemasta ponnistaville. Alustavien tulosten mukaan opiskelijan heikko toimeentulo tai taloudellinen asema ennakoi ammattikorkeakoulusektorille päätymistä silloinkin, kun vanhempien koulutustausta ja oma koulumenestys on vakioitu. Tutkimuksen on määrä valmistua maaliskuussa 2015.

Todelliset opintoajat

Otuksen Todelliset opintoajat -selvityshanke on valmistumassa. Tutkimuksen tulokset julkistetaan OHA-Forumin (yliopistojen opintohallinnon ja -palveluiden johtajien ja päälliköiden muodostama verkosto) järjestämillä opintoasiainpäivillä Helsingissä 1.10.2014. Selvityksessä on pureuduttu siihen, mitä "opintopiste" tarkoittaa tarkastelemalla "opintopisteen" käsitehistoriaa sekä sitä, miten semantiikan ero pragmatiikasta voi johtaa korkeakouluohjauksellisiin virhearviointeihin. Selvitystä rahoittaa Opetus- ja kulttuuriministeriö ja hanketta toteuttaa Otuksella Leo Aarnio (leo.aarnio@otus.fi).

Hankkeen tutkimusjulkaisu ilmestyy lokakuussa 2014, viikolla 24.

Osa-opiskelukyky

Otus selvittää yhdessä Helsingin yliopiston ylioppilaskunnan sekä Aalto-yliopiston ylioppilaskunnan kanssa terveydentilan vaikutusta opintojen etenemiseen, asumiseen ja toimeentuloon. Tutkimuksessa hyödynnetään opiskelijanarometrin pitkittäistutkimuksen aineistoa. Hanketta rahoittaa HYY ja AYY ja sitä toteuttaa Otukselta Juhani Saari ( juhani.saari@otus.fi) sekä Suvi Pulkkinen (suvi.pulkkinen@otus.fi).

Tutkimus valmistuu syyskuussa 2014.

2. TAPAHTUMIA

Otuksen huhuilujuhla 18.9.

Syksyn pimetessä on aika tulla nauttimaan tiedon valosta ja hyvästä seurasta! Otus järjestää sidosryhmilleen 18.9.2014 klo 15.30-18.00 (huom.  muuttunut aloitusajankohta) toimistollaan (Lapinrinne 2, 00180 HKI) tilaisuuden, jossa on tarjolla pientä purtavaa ja juotavaa sekä mielenkiintoisia keskusteluja. Tilaisuudessa on mahdollista tavata Otuksen uusia kasvoja ja kuulla luotettavista lähteistä uusimmat huhut päivänpolttaviin aiheisiin liittyvästä opiskelijatutkimuksesta.

Tapahtumaan ilmoittautumiset sidosryhmien edustajille 11.9. asti osoitteessa:

Tapahtuman tiedote löytyy osoitteesta:

3. MUUTA

Otuksen uusi toiminnanjohtaja valitaan viikolla 35

Otuksen toiminnanjohtaja Jussi Junni on siirtynyt säätiön palveluksesta uusiin tehtäviin ja säätiön vt. toiminnanjohtajana toimii Suvi Pulkkinen 30.9.2014 asti. Uuden toiminnanjohtajan rekrytointiprosessi lähenee päätöstään ja uusi toiminnanjohtaja valitaan viikolla 35.

Otus hakee apulaistutkijaa

Otuksessa on haettavana apulaistutkijan tehtävä. Tehtävä on määräaikainen ajalle 4.10.2014–10.2.2015. Hakemuksia pyydetään 29.8.2014 mennessä.

Lisätietoa tehtävstä löytyy osoitteesta:

Otuksen harjoittelija Tuukka Salminen jatkaa säätiössä tutkimusavustajana

Otukselle harjoittelijaksi kesäkuussa 2014 tullut Tuukka Salminen jatkaa säätiössä 1.9.2014 alkaen osa-aikaisena tutkimusavustajana. Tuukka työskentelee säätiössä syksyllä kolmessa eri tutkimushankkeessa.

____________________________________

Mikäli ette toivo jatkossa vastaanottavanne Otuksen kuukausipostia, ilmoitattehan siitä osoitteeseen posti@otus.fi.

Hyvää alkavaa syksyä!

Opiskelun ja koulutuksen tutkimussäätiö Otus