Etusivu » Tiedotteet » Koulutus » Opiskelun ja koulutuksen tutkimussäätiö Otuksen kuukausiposti 4/2014

Opiskelun ja koulutuksen tutkimussäätiö Otus

Opiskelun ja koulutuksen tutkimussäätiö Otuksen kuukausiposti 4/2014

Julkaistu: 10.04.2014 klo 20:28
Julkaisija: Opiskelun ja koulutuksen tutkimussäätiö Otus

SISÄLTÖ

1. MENEILLÄÄN OLEVIEN HANKKEIDEN KUULUMISIA

• KOUKKU - Koulutusvalinnat kuntoon -hanke Future Camp -kiertueella

• Opiskelijabarometrin pitkittäisotannan toinen kyselykierros käynnistymässä

2. TULEVIA TAPAHTUMIA JA JULKAISUJA

• Yliopistokoulutuksen maksullisuuspuhe -tutkimuksen julkaisu

• Nuorisotakuun arki ja politiikka -pamflettijulkaisu

• Vappukampanja Otuksen verkkokaupassa

3. MUUTA

• Liity Opiskelijatutkimusverkostoon

________________________________________________________________________________________

1. MENEILLÄÄN OLEVIEN HANKKEIDEN KUULUMISIA

KOUKKU - Koulutusvalinnat kuntoon -hanke Future Camp -kiertueelle

KOUKKU - Koulutusvalinnat kuntoon -hanke valmistautuu toukokuun alussa starttaavaan Furture Camp -kiertueeseen. Future Campin tavoitteena on herättää nuoret ajattelemaan omaa tulevaisuuttaan positiivisesti sekä auttaa heitä ymmärtämään tulevaisuuden työelämää.

Kiertue vierailee yläkouluissa ja lukioissa eri puolilla Suomea järjestäen ensisijaisesti yläkoulujen 8. luokkalaisille ja toisen asteen 2. vuosikurssilaisille tulevaisuusaiheisia toiminnallisia harjoitteita ja työpajoja. Harjoitteet tarjoavat ajatuksia ja ideoita opiskelijoille nykyisten opintojen jälkeiseen elämään.

Kaikilla oppilaitoksilla on mahdollisuus osallistua Future Camp -verkkohaasteeseen 14.4.-23.5.2014. Haaste koostuu neljästä osiosta ja osallistuva ryhmä voi toteuttaa yhdestä neljään osiota valintansa mukaan. Verkkohaasteeseen osallistutaan koostamalla teksti-, kuva-, video- ja/ tai audiomuotoiset toteutukset osallistuvan ryhmän luomalle verkkosivulle. Linkki sivulle postataan Future Campin Facebook-sivuille (https://fi-fi.facebook.com/futurecamp.fi). Vaihtoehtoisesti linkin voi lähettää osoitteeseen getalife@utu.fi, josta verkkohaasteen koordinaattorit siirtävät ne Facebook-sivuille.

Future Camp on Turun yliopiston Tulevaisuuden tutkimuskeskuksen KOUKKU- ja Get a Life-hankkeiden organisoima tapahtumakonsepti. Hankkeiden rahoittaja on Euroopan sosiaalirahasto.

Lisätietoa kiertueesta osoitteessa: http://www.koukkuun.fi/p/future-camp.html ja https://fi-fi.facebook.com/futurecamp.fi.

Opiskelijabarometrin pitkittäisotannan toinen kyselykierros käynnistymässä

Opiskelijabarometrin pitkittäisotannan toinen kyselykierros on käynnistymässä 2. vuoden opiskelijoille yliopistossa ja ammattikorkeakoulussa.

Kyselyn saa sähköpostitse yli 4000 ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen 2. vuoden opiskelijaa, jotka vastasivat ensimmäisen opintovuotensa sujumista kartoittaneeseen kyselyyn. Opintojen lisäksi kyselyllä tutkitaan muutoksia mm. opiskelijan elämäntilanteessa, toimeentulossa, työssäkäynnissä sekä yhteiskunnallisessa osallistumisessa.

Lisätietoa opiskelijabarometrista löydät osoitteesta: http://www.opiskelijatutkimus.fi/index.php/tutkimus/tiedonkeruut/opiskelijabarometri.

2. TULEVIA TAPAHTUMIA JA JULKAISUJA

Yliopistokoulutuksen maksullisuuspuhe -tutkimuksen julkaisu

Yliopistokoulutuksen maksullisuuspuhe -tutkimuksen julkaisutilaisuus pidetään ma 14.4.2014 klo 13.45-16.15 Otuksen toimistolla osoitteessa Lapinrinne 2, 00180 Helsinki.

Q-metodologinen tutkimus selvittää korkeakoulupolitiikan toimijoiden suhtautumistapoja koulutuksen maksullisuuteen. Miksi aihe puhutttaa ja millaisia ongelmia maksullisella koulutuksella ratkaistaan? Mistä koulutuspolitiikassa on ylipäätään lupa puhua? Yliopistokoulutuksen maksullisuuspuhe -tutkimuksessa kerättiin yhteen ja luokiteltiin puheenvuoroja, joita esitettiin julkisesti valtakunnallisissa sanomalehdissä, poliittisissa papereissa ja tieteellisissä julkaisuissa.  Näiden 109 kirjoituksen pohjalta muodostettiin 50 väitettä. Väitteiden avulla suhtautumistapaansa maksullisuudesta jäsensi 17 korkeakoulupolitiikan toimijaa. Kyseessä on Opiskelun ja koulutuksen tutkimussäätiö Otus rs:n ja Helsingin yliopiston -tutkimusyksikkö Kupolin tutkimushanke, jonka on toteuttanut Suvi Pulkkinen.

Tilaisuudessa on mahdollista kuulla Suvi Pulkkisen tutkimuksen esittelyn lisäksi muun muassa Vihreän eduskuntaryhmän puheenjohtajan Outi Alanko-Kahiluodon ja Helsingin Yliopiston emerituskanslerin Kari Raivion dialogia aiheesta sekä Suomen ylioppilaskuntien liiton koulutuspoliittisen sihteerin Jarmo Kallungin ja Elinkeinoelämän keskusliiton koulutuspoliittisen asiantuntijan Marita Ahonkommenttipuheenvuorot.

Lisätietoa ja ilmoittautumiset tilaisuuteen viimeistään pe 11.4. osoitteessa: http://www.otus.otusowl.fi/index.php/tutkimus/tapahtumat/119-yliopistokoulutuksen-maksullisuuspuhe-julkaisutilaisuus-14-4-2014

Nuorisotakuun arki ja politiikka -pamflettijulkaisu

Nuorisotutkimusverkoston pamflettijulkaisu Nuorisotakuun arki ja politiikka julkaistaan 15.4.2014.Julkaisu sisältää artikkeleita nuoristotakuu-aiheestayrittäjien, kunnan, virkamiesten, nuorisotyöntekijöiden, kansanedustajien ja nuorten näkökulmista. Kirjassa käsitellään suomalaista nuorisotakuun arkea ja nuorisopolitiikkaa nuorten syrjäytymiseen, nuorisotyöttömyyteen, nuorten työmarkkinoihin ja nuorisotyöhön liittyen.

Julkaisu sisältää Elina Lavikaisen (Opiskelun ja koulutuksen tutkimussäätiö Otus) artikkelin Monenlaisia nuoria, yhdenlaisia toiveita - Syrjäytymisvaarassa olevien nuorten elämänvaiheet ja ohjaustarpeet. Artikkelissa pureudutaan siihen, millaisia syrjäytymisvaarassa olevien nuorten elämäntilanteet ovat, miten nuorisotakuu toimii erilaisten nuorten näkökulmasta ja millaisia ohjauksen tarpeita erilaisilla nuorilla on. Lisäksi tarkastellaan, millaisia polkuja nuoret ovat elämässään muodostaneet, millaisia kokemuksia heillä on koulusta ja opiskelusta, miten he ovat kokeneet työnhaun, millaisia suunnitelmia nuorilla on tulevaisuutta varten ja miten he suhtautuvat omaan tulevaisuuteensa.

Lavikaisen kirjoitus pohjautuu keväällä 2013 toteutettuun seurantatutkimukseen, jonka tavoitteena oli selvittää miten nuorisotakuu toimii nuorten näkökulmasta. Tutkimus kohdistui nuorten koulutus- ja työelämäpolkuihin yläkoulusta nykyhetkeen, kattaen myös nuorten polut nuorisotakuun puitteissa. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat ammatillisen koulutuksen keskeyttäneet sekä ammatillisesta koulutuksesta valmistuneet, mutta ilman työ- tai jatkokoulutuspaikkaa jääneet nuoret, jotka kuuluvat nuorisotakuun piiriin. Tutkimus on toteutettu osana NYT - Nuorisotakuun toteutuminen ammatillisen koulutuksen rajapinnoilla -hanketta.

Julkaisun voi ladata 15.4. osoitteessa http://www.nuorisotutkimusseura.fi/julkaisut/verkkojulkaisut tai tilata Nuorisotutkimusseuran verkkokaupasta lähempänä julkistustilaisuutta.

Lisätietoa löytyy osoitteesta:

Vappukampanja Otuksen verkkokaupassa

Opiskelun ja koulutuksen tutkimussäätiö Otus järjestää huhti-toukokuussa vappukampanjan, jonka aikana säätiön julkaisuja on mahdollista ostaa verkkokaupastamme alennetuin hinnoin. Alennukset koskevat niin vanhempia kuin uusiakin julkaisujamme, muun muassa Opiskelijabarometri 2012, Monituloiset, Opintojen sujuvuus sekä Ammattikorkeakoulujen valmistumisvaiheen opiskelijapalautekysely.

Kampanja alkaa ke 23.4 ja kestää ke 7.5. asti. Käy tilaamassa julkaisuja itsellesi huokein hinnoin osoitteessa: http://www.otus.otusowl.fi/index.php/julkaisut/verkkokauppa.

3. MUUTA

Liity Opiskelijatutkimusverkostoon

Käy tutustumassa ja ilmoittautumassa Opiskelijatutkimusverkostoon osoitteessa: http://opiskelijatutkimus.fi/. Verkosto kokoaa yhteen alan asiantuntijoita ja sitä kautta saat tietoa alan tutkimuksesta ja kehityksestä. Käytössäsi verkoston nettisivuilla on asiantuntijatietokanta, blogi, julkaisutietokanta, tutkimusten ideapankki sekä tapahtumakalenteri.

Opiskelijatutkimusverkosto on myös Facebookissa. Käy tykkäämässä!

Mikäli ette toivo jatkossa vastaanottavanne Otuksen kuukausipostia, ilmoitattehan siitä osoitteeseen posti@otus.fi.

Iloista huhtikuuta kaikille!

Opiskelun ja koulutuksen tutkimussäätiö Otus