Etusivu » Tiedotteet » Koulutus » Opiskelun ja koulutuksen tutkimussäätiö Otuksen kuukausiposti 2/2014

Opiskelun ja koulutuksen tutkimussäätiö Otus

Opiskelun ja koulutuksen tutkimussäätiö Otuksen kuukausiposti 2/2014

Julkaistu: 07.02.2014 klo 11:25
Julkaisija: Opiskelun ja koulutuksen tutkimussäätiö Otus

TIETEELLINEN NEUVOSTO ASETETTU

Opiskelun ja koulutuksen tutkimussäätiö Otus on asettanut 1.1.2014 alkaen tieteellisen neuvoston arvioimaan ja kehittämään säätiössä tehtävää tutkimusta. Neuvosto koostuu kuudesta asiantuntijasta:

• Timo Aarrevaara, neuvoston puheenjohtaja, professori, Helsingin yliopisto
  • Tero Järvinen, apulaisprofessori, Turun yliopisto
  • Kristina Kunttu, dosentti, Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiö
  • Sari Lindblom-Ylänne, professori, Helsingin yliopisto
  • Antero Puhakka, erikoistutkija, Itä-Suomen yliopisto
  • Jani Ursin, erikoistutkija, Jyväskylän yliopisto

Tieteellinen neuvosto antaa muun muassa lausuntonsa säätiön tutkimusstrategiasta sekä säätiössä toteutetun tutkimuksen tieteellisyydestä ja eettisyydestä.

UUSIMMAT JULKAISUT

Otus julkaisi joulukuussa 2013 Juhani Saaren toteuttaman Opintojen sujuvuus -tutkimuksen, joka pureutuu opiskelijoiden edellytyksiin vuosittaiseen 55 opintopisteen suorittamiseen Helsingin yliopistossa ja Aalto yliopistossa. Tutkimus on luettavissa osoitteessa:

Tammikussa 2014 julkaistussa Suvi Pulkkisen toteuttamassa selvityksessä Hallinnosta vaikuttamiseen tarkastellaan Helsingin yliopiston hallinnon opiskelijaedustajien kokemuksia hallinnossa työskentelystä kaudella 2012-2013. Selvitys löytyy osoitteesta:

Tämän vuoden tammikuussa julkaistiin myös Juhani Saaren työpaperi nimeltään Opiskelijajärjestötoiminnan ulkopuolelle jättäytymisen syitä, jossa tarkastellaan Helsingin yliopiston opiskelijoiden mielipiteitä opiskelijajärjestötoimintaan osallistumisesta keväällä 2013. Työpaperiin voi tutustua osoitteessa:

KOUKKU - Koulutusvalinnat kuntoon -hankkeelta on valmistunut työkaluja koulutusvalintojen tueksi. KOUKKU on julkistanut Pienet Suuret Valinnat -korttipelin, Seikkailu Sumussa -simulaatiopelin sekä HUPS - Henkilökohtaisia urapolkuja suuntimassa -prosessin. Näihin voi tutustua osoitteessa:

Kaikki Otuksen painetut julkaisut ovat myös tilattavissa nettisivuillamme osoitteessa:

TULEVIA TAPAHTUMIA

Otuksen järjestämä Opiskelijatutkimuksen päivä kokoaa jälleen yhteen opiskelija- ja koulutustutkimuksen asiantuntijat Tieteiden talolle Helsinkiin torstaina 6.3. - tällä kertaa teemalla Oppia ikä kaikki — kouluttautumisen edellytykset eri elämänvaiheissa. Päivän esityksistä vastaa joukko koulutusalan asiantuntijoita mielenkiintoisilla aiheilla liittyen keski- ja korkea-asteella kouluttautumisen edellytyksiin. Päivän tarkempi ohjelma sekä seminaarin ilmoittautumisohjeet löytyvät Otuksen nettisivuilta osoitteesta:

Säätiön 25-vuotisjuhlia vietetään 7.3. ravintola Sipulissa Helsingissä. Ilta alkaa tervetuliaisjuomilla ja tervehdysten vastaanotolla klo 18.00 ja jatkuu pöytäjuhlana klo 19.00 alkaen. Illan aikana nautitaan illallisesta, juhlapuheista, lauluista sekä musiikkiesityksistä. Tarkemmat tiedot juhlasta ja ilmoittautumisohjeet on koottu Otuksen nettisivuille osoitteeseen:

TULEVAT JULKAISUT

Otuksen keväästä on tulossa vilkas myös julkaisujen osalta. Keväällä ilmestyvien julkaisujen joukkoon lukeutuu ensimmäisten joukossa Ammattikorkeakoulujen valmistumisvaiheen opiskelijapalautekysely -tutkimus sekä Otuksen Historiikki -julkaisu.

Ammattikorkeakoulujen valmistumisvaiheen opiskelijapalautekysely -tutkimuksessa Leo Aarnio pureutuu ammattikorkeakoulutuksen laatuun ja opiskelijapalautekyselyn mahdollisuuksiin korkeakoulutuksen laadun mittarina osana uudistettavaa rahoitusmallia. Tutkimuksen julkaisutilaisuus järjestetään 17.2. Opetus- ja kulttuuriministeriössä Helsingissä. Raporttia voi esikatsella osoitteessa:

Ilmoittautumisia julkaisutilaisuuteen otetaan vastaan 10.2. asti osoitteessa:

Otuksen Historiikki julkaistaan säätiön vuosijuhlissa 7.3 ravintola Sipulissa. Historiikissa Simo Pihlajaniemi on pureutunut säätiön mielenkiintoiseen taipaleeseen perustamisvuodesta 1989 nykypäivään.

Molemmat tulevat julkaisut on tilattavissa ennakkoon osoitteessa:

HENKILÖSTÖUUTISET

Vuoden vaihde toi muutoksia henkilöstörintamalle kun aiemmin säätiön toiminnanjohtajana ja sittemmin projektipäällikkönä toiminut Aleksis Nokso-Koivisto siirtyi säätiön palveluksesta oman yritystoiminnan pariin ja säätiössä tutkijana toiminut Atte Vieno siirtyi säätiön tehtävistä keskittymään jatko-opintoihinsa. Säätiön koko- ja osa-aikaiseen henkilökuntaan lukeutuu näin ollen vuoden alusta kaikkiaan 12 asiantuntijaa.

MUUTA

Opetus- ja kulttuuriministeriö on myöntänyt Otukselle vuoden 2014 alusta yleisavustuksen suuruudeltaan 100.000 euroa. Avustus on tiedeinstituuttien ja tutkimuslaitosten, Tiedekeskus Heurekan sekä eräiden tieteellisten seurojen ja yhdistysten toimintaan tarkoitettu raha, jonka avulla Otuksella on mahdollisuus kehittää toimintaansa ja toteuttaa tutkimustoiminnan ja yleishyödyllisyyden tarkoitustaan entistä tehokkaammin.

Mikäli ette toivo jatkossa vastaanottavanne Otuksen kuukausipostia, ilmoitattehan siitä osoitteeseen posti@otus.fi.

Iloista helmikuuta kaikille!

Opiskelun ja koulutuksen tutkimussäätiö Otus