Etusivu » Tiedotteet » Koulutus » Opiskelijajärjestöt tiedottavat: VR:n opiskelija-alennukset muuttuvat

Suomen opiskelijakuntien liitto - SAMOK ry

Opiskelijajärjestöt tiedottavat: VR:n opiskelija-alennukset muuttuvat

Julkaistu: 30.05.2013 klo 12:45
Julkaisija: Suomen opiskelijakuntien liitto - SAMOK ry

Tiedote 30.5.2013
Julkaisuvapaa

VR ja opiskelijajärjestöt ovat tänään sopineet muutoksista VR:n ja opiskelijajärjestöjen sopimukseen koskien junamatkustuksen opiskelija-alennuksia ja markkinointiyhteistyötä. Muutokset tulevat voimaan 3.6.2013.

Uudistus on tehty VR:n aloitteesta ja se liittyy laajempaan hinnoittelu-uudistukseen, jossa lippujen hinnat vaihtelevat nykyistä enemmän junavuoron kysynnän mukaan. Jatkossa opiskelija-alennukset vaihtelevat perus- ja ekstraluokan lipuissa 45 ja 55 prosentin välillä niin, että suurimmat alennukset saa vähiten kysytyiltä junavuoroilta ja pienimmät alennukset kysytyimmiltä junavuoroilta.

VR on vakuuttanut opiskelijajärjestöille, että opiskelijoiden junamatkustus muuttuu keskimäärin edullisemmaksi, vaikka yleisesti kysytyimmät junavuorot hiukan kallistuvatkin. Opiskelijajärjestöt vaativat, että uudistuksen vaikutukset arvioidaan niiden astuttua voimaan.

”Meille tärkeintä on voida jatkossakin luottaa siihen, että opiskelijan on mahdollista käydä opiskelupaikkakunnaltaan kotona ilman, että siihen täytyy kuluttaa kuukauden lounasbudjetti”, kommentoivat opiskelijajärjestöjen puheenjohtajat. ”Oletamme, että VR kokonaan valtion omistamana yhtiönä on sitoutunut samaan tavoitteeseen, ja toivomme hyvän yhteistyön jatkuvan myös tulevaisuudessa.”

VR:n tiedote aiheesta:

Lisätiedot:

Matti Parpala, pääsihteeri, Suomen ylioppilaskuntien liitto, 041 515 2225, etunimi.sukunimi@syl.fi

Jani Hyppänen, pääsihteeri, Suomen ammattikorkeakouluopiskelijakuntien liitto – SAMOK ry, 050 389 1010, etunimi.sukunimi@samok.fi

Sini Korpinen, pääsihteeri, Suomen Lukiolaisten Liitto ry, 050 364 4883, etunimi.sukunimi@lukio.fi

Vesa Kauppinen, pääsihteeri, Opiskelija-Allianssi – OSKU ry., 044 502 5035, etunimi.sukunimi@osku.info

Antti Malste, pääsihteeri, Suomen Ammattiin Opiskelevien Liitto – SAKKI ry., 050 310 0570 etunimi.sukunimi@sakkinet.fi

Suomen ammattikorkeakouluopiskelijakuntien liitto – SAMOK ry

Olemme ammattikorkeakouluopiskelijoiden itsenäisesti hallitsema valtakunnallinen, sitoutumaton ja riippumaton edunvalvonta- ja palvelujärjestö. Huolehdimme opiskelijoiden näkemysten saattamisesta valtionhallinnon ja muiden yhteistyötahojen tietoon sekä järjestämme opiskelijoille erilaisia valtakunnallisia palveluja ja alennuksia. SAMOKiin kuuluvilla opiskelijakunnilla on yhteensä noin 59 000 jäsentä. Kaiken kaikkiaan edustamme noin 140 000 ammattikorkeakouluopiskelijaa.