Etusivu » Tiedotteet » Koulutus » Omnian ja Espoon sekä Kirkkonummen seurakuntayhtymien uusi yhteistyösopimus allekirjoitettu

Omnia

Julkaistu: 30.10.2015 klo 13:12
Julkaisija: Omnia

Espoon seudun koulutuskuntayhtymä Omnia on tehnyt vuosia yhteistyötä Espoon ja Kirkkonummen seurakuntayhtymien kanssa. Espoossa oppilaitosyhteistyötä on tehty jo 80-luvulta. Omnian ja Espoon seurakuntayhtymän kumppanuus juontaa juurensa 2000-luvun alkupuolelle Matinkylän ammattikoulun ajoille.

Seurakuntien kanssa tehtävän yhteistyön tavoitteena on tukea toisen asteen ammatillista koulutusta ja työpajatoimintaa, monikulttuurisessa oppilaitos- ja työpajaympäristössä tapahtuvaa arvokasvatusta sekä työ-, opiskelija- ja työpajayhteisön henkistä, hengellistä ja sosiaalista hyvinvointia. Uusi yhteistyösopimus allekirjoitettiin Omniassa 30.10.2015. Periaatteiden päivittämisellä selkeytetään olemassa olevat toimintatavat.

Seurakuntien oppilaitostyöntekijöiden palvelut ovat kaikkien omnialaisten, niin opiskelijoiden, työpajanuorten kuin henkilökunnan käytössä vakaumuksesta tai uskontokunnasta riippumatta. Palvelu koskee myös kirkkoon kuulumattomia henkilöitä. Oppilaitospastorit ovat mukana monenlaisissa oppilaitoksen tapahtumissa ja tilaisuuksissa sekä erilaisissa työryhmissä. Seurakuntien oppilaitostyöntekijät sitoutuvat uskontodialogiseen työotteeseen uskonnonvapauslain hengen mukaisesti. Omniaan nimettyjen oppilaitostyöntekijöiden tekemä työ on Omnialle maksutonta. Koko Suomessa oppilaitostyöntekijöitä on 60, joista vain noin puolet ovat päätoimisia.

Sopimuksen allekirjoittivat kuntayhtymän johtaja Tapio Siukonen, yhteisen seurakuntatyön päällikkö Juha Lassila ja Kirkkonummen seurakuntien talousjohtaja Sirkkaliisa Cavonius.

Kuvissa vasemmalta: Sirkkaliisa Cavonius, Tapio Siukonen ja Juha Lassila.

Espoon seudun koulutuskuntayhtymä Omnia on monialainen koulutuksen järjestäjä, joka tarjoaa nuorille ja aikuisille toisen asteen ammatillista koulutusta, oppisopimuksia, lukio-opetusta, työpajatoimintaa sekä vapaan sivistystyön kursseja. Eri-ikäiset oppijat voivat joustavasti yhdistää esimerkiksi opintoja ja harrastustoimintaa mielekkäiksi kokonaisuuksiksi. Omniassa työskentelee 860 alansa ammattilaista ja oppijoita on eri yksiköissä vuosittain yli 60.000.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki