Etusivu » Tiedotteet » Koulutus » OLL: Opiskelijat liikkeelle korkeakoululiikunnalla

Opiskelijoiden Liikuntaliitto ry (OLL)

OLL: Opiskelijat liikkeelle korkeakoululiikunnalla

Julkaistu: 14.02.2013 klo 14:33
Julkaisija: Opiskelijoiden Liikuntaliitto ry (OLL)

Kannanotto/Vapaa julkaistavaksi 14.2.2013

Opiskelijoiden Liikuntaliitto on huolissaan Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiön keskiviikkona julkaiseman Korkeakouluopiskelijoiden terveystutkimuksen karuista tuloksista. Tutkimuksen mukaan jopa neljännes ammattikorkeakoulujen ja viidennes yliopistojen opiskelijoista liikkuu korkeintaan kolme kertaa kuukaudessa. UKK-instituutin terveysliikunnan suosituksen mukaan kestävyyskuntoa pidetään yllä liikkumalla kaksi ja puoli tuntia viikossa reippaasti, ja lihaskuntoa tulisi kehittää ainakin kaksi kertaa viikossa.

"Tutkimustulokset kertovat meidän opiskelijoiden romahtaneesta kunnosta. Vyöllämme roikkuu kansanterveydellinen pommi", sanoo OLL:n puheenjohtaja Teemu Myllärinen.

OLL muistuttaa, että korkeakoulujen järjestämillä liikuntapalveluilla ­- ja niiden puuttumisella - on suuri vaikutus opiskelijoiden terveysliikkumiseen. Korkeakoululiikunnan palveluita käyttää tällä hetkellä 25 % yliopisto-opiskelijoista ja 8 % ammattikorkeakouluopiskelijoista. Tutkimuksen mukaan korkeakoulujen liikuntapalvelut ovat myös lisänneet etenkin yliopisto-opiskelijoiden kiinnostusta liikuntaa kohtaan. Yliopisto-opiskelijoista 37 % naisista ja 23 % miehistä nimeää korkeakoululiikunnan vaikuttaneen liikuntainnostukseensa. Ammattikorkeakoulujen opiskelijoista vain joka kymmenes on samoilla linjoilla. Nämä faktat yhdessä kertovat ikävällä tavalla siitä, kuinka epätasa-arvoisesti liikuntapalveluita korkeakouluissa on järjestetty.

"Etenkin ammattikorkeakouluopiskelijoiden on mahdotonta innostua korkeakoululiikunnasta tai käyttää sen palveluita, jos korkeakoululiikuntaa ei ole olemassa", täräyttää OLL:n varapuheenjohtaja Vesa-Ville Väänänen

Muita merkittäviä syitä liikkumattomuuteen YTHS:n selvityksen mukaan ovat ajanpuute, väsymys, sekä motivaation ja kiinnostuksen puute. Liikunnan hyödyt ovat kuitenkin selvät opiskelijoille. Liikuntaa harrastetaan terveyden, hyvän olon, ilon ja elämänhallinnan ylläpitämisen ja parantamisen takia. Korkeakoululiikunnan palvelujen järjestäminen ja parantaminen madaltaisi kynnystä voittaa haasteet, jotka estävät liikuntaharrastuksen löytämisen.

"Opiskelijoiden ja korkeakoulujen on molempien nähtävä liikunnan hyödyt ja parantaa asennettaan liikuntaa kohtaan. Yhteiskuntamme työkyvyn on säilyttävä myös tulevaisuudessa", linjaa puheenjohtaja Myllärinen.

Teemu Myllärinen, puheenjohtaja,  +358 (0)44 780 0211

Vesa-Ville Väänänen, varapuheenjohtaja,  +358 (0)44 780 0216

Opiskelijoiden Liikuntaliitto ry (OLL) on 1924 perustettu valtakunnallinen opiskelija- ja korkeakoululiikunnan edunvalvonta- ja palvelujärjestö. OLL edustaa kaikkia Suomen korkeakouluopiskelijoita. OLL vaikuttaa, palvelee, kouluttaa, tutkii ja toimii niin kansallisilla kuin kansainvälisilläkin kentillä opiskelijaliikunnan puolesta.

Opiskelijoiden Liikuntaliitto
Lapinrinne 2