Etusivu » Tiedotteet » Koulutus » Monikulttuurisuus ei ole kulttuurien koskemattomuutta – Kenan Malikin Monikulttuurisuus purkaa yksioikoisia käsityksiä kulttuurista

niin & näin

Julkaistu: 22.02.2016 klo 08:15
Julkaisija: niin & näin

Monikulttuurisuus on aina ollut elettyä todellisuutta. Ajatus eurooppalaisista yhtenäiskulttuureista on myytti. Eri kieliä puhuneet, eri tavoin uskoneet ja eri näköiset ihmiset ovat todellisuudessa eläneet rinnakkain läpi Euroopan historian. Ne, jotka vetoavat kansan puhtauteen ja rajojen pyhyyteen, eivät saa tukea historiasta.

Mutta monikulttuurisuus on myös poliittinen menettelytapa, jolla pyritään hallitsemaan elettyä monikulttuurisuutta. Brittikirjailija Kenan Malik tuo suomalaiseen keskusteluun yllättävän näkökulman. Hän kritisoi monikulttuurisuuspolitiikkaa, koska eräät sen muodot estävät ihmisten vapauden, tasa-arvon ja demokratian toteutumista. Malikin mukaan monikulttuurisuuden kärkkäimpiä vastustajia ja puolustajia yhdistää sama ajattelun virhe – kuvitelma kulttuureista aitoina, yhtenäisinä ja koskemattomina.

Myös monikulttuurisuuspolitiikka on päätynyt pyhittämään kulttuureja ja pitämään niitä erillään. Malik jäljittää monikulttuurisuuskäytäntöjen historiaa Euroopassa ja osoittaa, miten hyvää tarkoittava politiikka on osaltaan vahvistanut kaikkein vanhoillisimpia uskonnollisia tai etnisiä auktoriteetteja. Uskonnollinen ja etninen identiteetti on korvannut ihmisten muun moninaisuuden, kun yhtenäisiä identiteettejä on tuettu hallinnon keinoin. Köyhyys, syrjäytyneisyys ja laajemmat poliittiset näkemykset painuvat taka-alalle. Kulttuurin turvaaminen saattaa tietää myös vapautuskamppailuiden tukahduttamista – naisten, vapaamielisten, toisin uskovien, toisin elävien, toisen näköisten. Näin monikulttuurisuuspolitiikka saattaa tukea juuri sellaisia asenteita, joita se kuvittelee vastustavansa.

Kenan Malik (s. 1960) on intialaissyntyinen britti, joka on viime vuosina kirjoittanut erityisesti rotukeskustelusta, moraaliajattelusta ja monikulttuurisuudesta. Filosofinen aikakauslehti niin & näin julkaisi hänen kirjoituksensa ”Rodusta kiistelevät ovat väärässä” numerossa 1/2013 (netn.fi/artikkeli/rodusta-kiistelevat-ovat-vaarassa).

Tutkija Pasi Saukkonen on kirjoittanut teokseen jälkisanat, joissa hän tarkastelee Malikin teosta kriittisesti ja täydentää sitä kuvauksella suomalaisesta monikulttuurisuuspolitiikasta.

Kenan Malik

Monikulttuurisuus

(Multiculturalism and Its Discontents, 2014)

Suom. Tapani Kilpeläinen