Etusivu » Tiedotteet » Koulutus » Mitä tapahtui Lotta Svärd järjestölle sodan jälkeen?

Lotta Svärd Säätiö

Mitä tapahtui Lotta Svärd järjestölle sodan jälkeen?

Julkaistu: 02.12.2014 klo 10:28
Julkaisija: Lotta Svärd Säätiö

Suomen ja Neuvostoliiton välinen sota päättyi Moskovan välirauhaan 19.9.1944. Välirauhansopimuksen myötä Suomi joutui lakkauttamaan tuhansia järjestöjä. Lotta Svärd -järjestö lakkautettiin 23.11.1944 ja koko järjestön omaisuus määrättiin luovutettavaksi valtiolle.

Lotta Svärd -järjestön toimijat ehtivät perustaa ennen lakkautusta Suomen Naisten huoltosäätiön, jolle järjestön omaisuutta siirrettiin. Perustetun säätiön tarkoituksena oli huoltaa ja avustaa sodan johdosta kärsineitä lapsia ja naisia.  Järjestön jäsenet kokivat hyvin eri tavoin lakkautuksen. Monia vaivasi epätietoisuus tulevaisuudesta.  Toiset kokivat suurta surua; toiset olivat helpottuneita sodan päätyttyä.

Mitä jälkeen jää – Lakkautettu Lottajärjestö Lottamuseolla ja verkossa osoitteessa www.lottamuseo.fi/lakkautettu-lottajarjesto

Lotat toimistossa "riisuttuina" siviilipuvuissa.

Lotta Svärd Säätiön juuret ovat noin 230 000 -jäsenisessä Lotta Svärd -järjestössä. Lotta Svärd -järjestön arvot ja ihanteet ovat osa säätiön nykyistäkin toiminta-ajatusta.

Säätiön tarkoituksena on sen sääntöjen mukaan Lotta Svärd -hengessä:

-Huoltaa ja avustaa sodan tai muun kriisin johdosta tai sen seurauksista kärsimään
joutuneita henkilöitä tai yhteisöjä, jotka auttavat edellä mainittuja henkilöitä.

-Avustaa naisten koulutusta toimimaan kriisitilanteissa.
-Vaalia lottaperinteitä ja ylläpitää museo- ja näyttelytoimintaa.

Lotta Svärd Säätiön keskeiset toimintamuodot ovat lottien ja pikkulottien kuntouttaminen ja taloudellinen tukeminen, vuokra-asuntojen tarjoaminen, kiinteistöjen kehittäminen, Lottamuseon ylläpitäminen Tuusulassa.

Lotta Svärd Säätiö
Mannerheimintie 93

Toiminnanjohtaja Tarja Björkling-Pakarinen, puh. 050 5272 640, tarja.bjorkling-pakarinen@lottasaatio.fi

www.lottasäätiö.fi