Etusivu » Tiedotteet » Koulutus » Miro Lyly räppäsi itselleen kesäduunin

Miro Lyly räppäsi itselleen kesäduunin

Julkaistu: 15.05.2014 klo 12:00
Julkaisija: Energiateollisuus ry

Seinäjokelainen Miro Lyly osallistui omalla Energiaa -musiikkikappaleellaan Energiateollisuuden valtakunnalliseen Sanoita itsellesi kesäduuni -kampanjaan. Elenia Oy:n tarjoaman kesätyön lisäksi nuori räppäri sai palkinnoksi ikimuistoisen studiopäivän Rähinä Recordsilla, minkä myötä syntyi huippuunsa hiottu kappale ja musiikkivideo.

Miro Lyly (14 v.) osallistui helmikuussa toteutettuun kesätyökampanjaan itse tekemällään Youtube-videolla. Miron positiivinen riimittely ilahdutti ja vakuutti myös musiikkialan ammattilaisia, jotka kiinnostuivat jalostamaan kappaletta eteenpäin. Yhteistyön tuloksena syntyi musiikkivideo ”Energiaa”, joka on katsottavissa osoitteessa http://youtu.be/P0Uo51c_l6I

Energiateollisuuden toteuttamassa ”Sanoita itsellesi kesäduuni” -kampanjassa yläkouluikäisten nuorten tehtävänä oli keksiä sanoitus, runo tai sävellys energia-alan ammateista ja työtehtävistä. Kaikkien sanoituksia lähettäneiden kesken arvottiin viitisenkymmentä kahden viikon kesätyöjaksoa eri puolilla Suomea. Kaiken kaikkiaan nuoret toimittivat kampanjaan 110 sanoitusta.

Alalla on huoli osaavan työvoiman saatavuudesta

– Energia-ala kokee, että vastuu nuorista ja tulevista työsukupolvista on yhteinen, toteaa Energiateollisuus ry:n hallituksen puheenjohtaja Matti Rintanen.

– Kampanjassa mukana olleet energiayhtiöt halusivatkin tarjota yläkouluikäisille ensimmäisiä työkokemuksia sekä tutustuttaa konkreettisesti alan tarjoamiin työllistymismahdollisuuksiin ja laajaan ammattien kirjoon, hän jatkaa.

Energia-alan yritykset tarjoavat vuosittain suhdanteista riippumatta runsaasti kesätyöpaikkoja ammattia opiskeleville. Tarjottujen paikkojen määrä vastaa noin 15 %:n osuutta yritysten henkilöstöstä. Lisäksi läpi vuoden nuorille tarjotaan työssäoppimis-, harjoittelu- ja opinnäytetyöpaikkoja.

– Kesätyöt ja opiskelujen aikainen yhteistyö nähdään alan yrityksissä keskeisimpänä keinona varmistaa osaavan työvoiman saatavuus myös tulevaisuudessa. Alan voimakas investointitahti ja eläkepoistuma avaavat alan yrityksissä vuosittain tuhansia työpaikkoja, Rintanen sanoo. Tänä vuonna energia-alan yritykset tarjoavat n. 1700 kesätyöpaikkaa.

Puheenjohtaja Matti Rintanen, puh. 044 701 2101
Asiantuntija Milka Kortet, puh. 050 5697 856