Etusivu » Tiedotteet » Koulutus » Mediataitoviikko kannustaa mediakasvatukseen ympäri Suomen

Kansallinen audiovisuaalinen instituutti

Mediataitoviikko kannustaa mediakasvatukseen ympäri Suomen

Julkaistu: 09.02.2015 klo 08:56
Julkaisija: Kansallinen audiovisuaalinen instituutti

Tänään alkava Mediataitoviikko nostaa esille ajankohtaisia aiheita mediakasvatuksesta ja median ilmiöistä. Mediataitoviikkoon osallistuu lähes 1400 koulua, päiväkotia, kirjastoa, nuorisotaloa ja vapaa-ajan yhdistystä ympäri Suomen aina eteläisestä Hangosta pohjoisimpaan Nuorgamin kylään asti.

Teemaviikon tavoitteena on vahvistaa lasten ja nuorten mediataitoja sekä kehittää kasvattajien valmiuksia mediakasvatukseen. Mediataitoviikko järjestetään yhteistyössä 42 organisaation kanssa ja sitä koordinoi Kansallinen audiovisuaalinen instituutti KAVI.

Hallitsetko sinä omaa dataasi?

Yksi tämän vuoden Mediataitoviikon pääteemoista liittyy big data -ilmiöön. Mediataitoviikolle tuotettu Digisammon takojat -opas kasvattajille sisältää perustietoa datan keräämisestä ja hyödyntämisestä, nettipalvelujen käyttöehdoista sekä välineistä oman datan hallintaan. Oppaasta löytyy vastaus esimerkiksi siihen, miten Facebook tietää minne haluat matkustaa tai kuinka hakukone voi auttaa influenssa-aallon liikkeiden ennustamisessa.

Materiaaliin liittyvässä testissä Kalevalan hahmot ovat siirtyneet nykypäivään ja oman hahmon voi selvittää tietosuojaan ja tiedonkeruuseen liittyvien kysymysten avulla.

Mediataitoviikko on yhteistyön tulos

Mediataitoviikon teemat ja viikkoa varten yhteistyönä tuotetut materiaalit näkyvät parhaillaan noin 1400 koulun, kirjaston, päiväkodin, nuorisotalon ja yhdistyksen kasvatustyössä. Osallistujat järjestävät monipuolisesti tapahtumia ja tempauksia omalla alueellaan niin lapsille ja nuorille kuin kasvattajille ja senioreillekin.

Mediakasvatuksen ajankohtaiset aiheet tulevat laajasti esille myös useissa yhteistyökumppaneiden omissa kampanjoissa ja toiminnoissa: Koulukino lanseeraa elokuvien positiivisia sisältöjä esittelevän Media-avaimen, Ehyt ry iskee nettivihaa vastaan SomeLove-viestikampanjalla, lasten some-palvelu Momiossa keskustellaan kivasta kommentoinnista ja Yhteishyvä Liven videolla suosittu vloggaaja Tume opastaa esittelevien videoiden tekemisessä. Lisää Mediataitoviikon tapahtumia ja materiaaleja löydät täältä.

Lisätiedot:
Projektikoordinaattori Julia Alajärvi
julia.alajarvi@kavi.fi, p. 050 4344 229

Juttuvinkki: Mediataitoviikkoon ilmoittautuneiden koulujen ja kirjastojen lista löytyy osoitteesta www.mediataitoviikko.fi. Löytyykö lähialueeltasi ilmoittautuneita? Ole yhteydessä suoraan niihin ja kysy, miten niissä vietetään Mediataitoviikkoa!

Digisammon takojat -materiaali: www.mediataitokoulu.fi/digisampo

Mikä Kalevalan hahmo olet -testi : https://www.onlineassessmenttool.com/mika-kalevalan-hahmo-olet/assessment-15687

Kansallinen audiovisuaalinen instituutti (KAVI) on opetus- ja kulttuuriministeriön alainen virasto, jonka tehtäviä ovat elokuvien sekä radio- ja televisio-ohjelmien säilyttäminen ja niihin liittyvä tutkimus, audiovisuaalisen kulttuurin edistäminen, kuvaohjelmien tarjoamisen valvonta ja mediakasvatuksen edistäminen.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki