Etusivu » Tiedotteet » Koulutus » Maailman Selkäpäivä 16.10. – 6 vinkkiä vanhemmille: Näin huolehdit lapsen tai nuoren selän hyvinvoinnista

Selkäliitto ry

Julkaistu: 10.10.2013 klo 09:00
Julkaisija: Selkäliitto ry

Maailman Selkäpäivää vietetään vuosittain 16. lokakuuta. Tänä vuonna Suomen Selkäliitto haluaa kiinnittää huomiota nuorten selkien hyvinvointiin. Nuoret istuvat paljon sekä koulussa että kotona. Runsas istuminen kuormittaa välilevyjä ja heikentää kehon aineenvaihduntaa.

Näillä vinkeillä voit edistää lapsesi hyvää ryhtiä ja ehkäistä nuoren selkä-, niska- ja hartiakipuja.

1. Valvo nuoren päätelaitteiden käyttöä.

Tutkimusten mukaan yli kahden tunnin päivittäinen tietokoneen käyttö aiheuttaa nuorille selkäkipuja. Tarvittaessa rajoita aikaa, jonka nuori viettää tietokoneen, television, tabletin tai älypuhelimen ääressä eli ns. ”sohvaperuna-aikaa”.

2. Säädä nuoren työpiste ja työtuoli.

Selkäkipuja on jo peruskoulun alaluokkalaisilla ja ne lisääntyvät lapsen kasvaessa. Pulpetti voi olla kasvavalle nuorelle vääränkokoinen ja selkä väsyy. Hanki nuorelle kotiin ergonomisesti sopiva työpiste ja -tuoli. http://www.selkaliitto.fi/hyva_tyotuoli

3.
Kannusta nuorta pitämään taukoja.

Tuolista tulisi nousta ylös vähintään kerran tunnissa joko kävelemään, jumppaamaan tai venyttelemään. Opeta nuorta ottamaan tauot tavaksi. Tutustu taukojumppaan ja muihin liikuntaohjeisiin http://www.selkaliitto.fi/jumppaohjeita.

4. Huolehdi nuoren terveellisistä elämäntavoista.

Osa nuorista harrastaa liikuntaa päivittäin suositusten mukaiset kaksi tuntia, mutta osa ei liiku lainkaan. Nuoren yleis- ja lihaskunto saattaa olla heikko, ellei hän harrasta riittävästi liikuntaa. Aktivoi nuorta liikkumaan, syömään terveellisesti ja nukkumaan riittävästi.

5. Ole esimerkkinä nuorelle.

Istutko itse ryhdikkäästi? Oletko jatkuvasti koneella? Nukutko liian vähän? Perehdy tuki- ja liikuntaelinten terveyteen ja selkäoireiden ennaltaehkäisyyn, jotta voit näyttää mallia lapsellesi. http://www.selkaliitto.fi/selkakivun_riskitekijat

6.  Auta nuorta vähentämään stressiä.

Ihminen reagoi psyykkiseen kuormitukseen ja stressiin jännittämällä kehoaan. Kun lihakset ovat pitkään jännittyneinä ja kehon luonnollinen asento häiriintyy, on selkä-, niska- ja hartiakipuja vaikea välttää. Ole läsnä nuoren elämässä, tue ja kuuntele häntä. Kannusta nuorta harrastuksiin ja ystävien pariin.

Lisätietoja antaa selkäneuvonta- ja liikuntatoiminnan asiantuntija Pirjo Ailanto, puh. 040 553 1941, pirjo.ailanto@selkaliitto.fi. Voit tulla myös tapaamaan asiantuntijoitamme ja tekemään haastattelua Terveysmessuille Messukeskukseen 11.-13.10. osastolle 7r51.

Vastaisku vaivoille -luento Turussa 16.10.

Maailman Selkäpäivänä 16.10. suosittu Vastaisku vaivoille -luentokiertue vierailee Turussa. Tervetuloa paikalle kuulemaan tuki- ja liikuntaelinten sairauksista, niiden syistä sekä ennaltaehkäisy- ja hoitomahdollisuuksista! Tapahtumassa esitellään myös uutta Turun TULE-tietokeskusta.

Katso lisätiedot Turun Seudun Selkäyhdistyksen verkkosivuilta http://www.turunselkayhdistys.fi/ajankohtaista.php

Suomen Selkäliitto ry

Selkäliitto on kansanterveys-, vammais- ja liikuntajärjestö, jonka tavoitteena on ehkäistä selkäoireita ja -sairauksia.
Liitto tarjoaa Käypä hoito -suositusten mukaista tietoa selän terveydestä, neuvontaa ja koulutusta.
Selkäliiton jäsenyhdistykset tarjoavat jäsenilleen eri puolella Suomea ohjattua liikuntaa, vertaistukea, luento- ja virkistystilaisuuksia ja retkiä.