Etusivu » Tiedotteet » Koulutus » Lukuisat suomenmestarit mittaavat tasonsa Kazanin Universiadeissa

Opiskelijoiden Liikuntaliitto ry (OLL)

Lukuisat suomenmestarit mittaavat tasonsa Kazanin Universiadeissa

Julkaistu: 31.05.2013 klo 10:00
Julkaisija: Opiskelijoiden Liikuntaliitto ry (OLL)

Suomen joukkue 27:ttä kertaa järjestettäviin kesäuniversiadeihin on nimetty kahta lajia lukuun ottamatta. Kazaniin matkustaa suomalaisurheilijoita viidestätoista eri lajista. Joukkueen kokonaisvahvuus tulee olemaan 90 urheilijaa ja kaikkiaan yli 120 henkilöä. Valinnat yleisurheilujoukkueeseen tehdään Joensuun eliittikisojen jälkeen 10. kesäkuuta. Miesten ja naisten koripallojoukkueiden lopulliset kokoonpanot selviävät vasta aivan kisojen alla pidettävän leirin ja harjoitusottelujen jälkeen.

Yleisurheilun ja koripalloilun lisäksi Suomi on edustettuna suurilla joukkueilla ampumaurheilussa, painissa ja telinevoimistelussa. Ensimmäistä kertaa universiadien historiassa suomalaisia on mukana beach volleyssa ja ratamelonnassa.

Useat hallitsevat Suomen mestarit tavoittelevat menestystä Kazanista. Viime tai tämän vuoden SM-kultamitalisteja löytyy lähes kaikista lajeista, tuoreimpana naisten kalpamiekkailun Suomen mestari Michaela Kock.

- Miekkailen ensimmäistä vuotta naisten sarjassa ja olen viimeisen vuoden aikana saanut toivottua kovuutta lisää. Lähden kisaan nauttimaan miekkailusta ja taistelemaan - tiedän että voin onnistuessani sijoittua hyvin, Kock arvioi mahdollisuuksiaan universiadeissa.

Hän nostaa myös esille universiadien merkityksen osana urheilu-uraa.

- On upeaa päästä kokemaan näin iso urheilutapahtuma, missä on niin paljon lajeja. Toivottavasti ehdin hieman seuraamaan myös muuta kuin miekkailua, esimerkiksi koripalloa.

Kazanin universiadien kilpailupäivät ovat 6.-17. heinäkuuta. Universiadeihin odotetaan yhteensä lähes kymmentätuhatta urheilijaa yli 150 maasta. Kilpailuja käydään peräti 27 eri lajissa. Eurosport näyttää kanavillaan yhteensä 120 tuntia suoraa lähetystä Kazanista.

Liite: Suomen joukkue Kazanin universiadeihin 2013. Sisältää tiedot urheilijoiden opiskelupaikasta, urheiluakatemiasta ja kotiseurasta.

Kisajärjestäjien sivut: http://www.kazan2013.ru/en

OLL:n universiadisivut: http://www.oll.fi/kazan-2013

Opiskelijaurheilijat facebookissa: http://www.facebook.com/FinnishStudentAthletes

OLL twitterissä: http://www.twitter.com/liikuntaliitto

Twiittaa Kazanin universiadeista: #Universiadit2013

Jukka Tirri

Suomen universiadijoukkueen johtaja

jukka.tirri@oll.fi

Opiskelijoiden Liikuntaliitto ry (OLL) on 1924 perustettu valtakunnallinen opiskelija- ja korkeakoululiikunnan edunvalvonta- ja palvelujärjestö. OLL edustaa kaikkia Suomen korkeakouluopiskelijoita. OLL vaikuttaa, palvelee, kouluttaa, tutkii ja toimii niin kansallisilla kuin kansainvälisilläkin kentillä opiskelijaliikunnan puolesta.

Opiskelijoiden Liikuntaliitto
Lapinrinne 2