Etusivu » Tiedotteet » Koulutus » Lukiolaisten Liitto ryhtyy tarjoamaan työelämäkoulutusta

Suomen Lukiolaisten Liitto

Lukiolaisten Liitto ryhtyy tarjoamaan työelämäkoulutusta

Julkaistu: 11.02.2015 klo 10:25
Julkaisija: Suomen Lukiolaisten Liitto

Suomen Lukiolaisten Liiton jäsenet pääsevät tänä keväänä kokeilemaan lukiolaisille tarkoitettua kesätyöohjelmaa. Ohjelma koostuu työntekijätaitokoulutuksista sekä työelämän kehittämisestä yhdessä työnantajakumppanien kanssa. Ohjelma on osa TAT:n ja T-Median Vastuullinen kesäduuni -kampanjaa. Tavoitteena on, että tulevaisuudessa ohjelman kautta jokaiselle Suomen lukiolaiselle löytyisi kesätyö.

“Lukion työelämälähtöisyys on hyvin lähellä nollaa. Kun koulussa ei valmenneta eikä tutustuteta opiskelijoita työelämään, on heidän vaikeaa sekä saada töitä että ymmärtää työelämän vaatimuksia. Kesätyöohjelmamme vastaa siis tarpeeseen, johon lukiot eivät ole vielä kyenneet vastaamaan”, Suomen Lukiolaisten Liiton palveluista vastaava varapuheenjohtaja Henni Roini kertoo.

Ohjelma tuo lukiolaiset ja työnantajat yhteen ratkaisemaan työelämän ongelmia ja kehittämään sitä. Lukiolaisten Liiton koordinoimia koulutuksia ja työpajoja järjestetään kevään aikana ainakin Helsingissä, Tampereella ja Oulussa.

“Ei ole kovin uskottavaa, että työnantajat määrittävät itse hyvän työnantajan kriteerit – tai työntekijät omansa. Työelämä paranee vain sillä, että puhumme kummankin osapuolen tarpeista suoraan ja otamme ne aidosti huomioon toiminnassamme. Me uskomme, että parhaaseen lopputulokseen päästään tekemällä yhdessä kohderyhmän kanssa, ei vain kuuntelemalla konsultteja.”

Lukiolaisten Liiton nyt ensimmäistä kertaa toteutettava ohjelma antaa kumppanityönantajille mahdollisuuden tehdä itsestään lukiolaisten silmissä houkutteleva työpaikka – myös lukion jälkeen.

“Lukiolaisethan ovat kesätyöntekijöistä kiinnostavimpia: tästä porukasta kasvavat ne kehittäjät ja johtajat, joita jokaisella alalla tarvitaan yhä kipeämmin. Siksi eri työnantajien ja ammattialojen edustajien kannattaa sitouttaa heidät jo tässä vaiheessa, kun tulevaisuuden opiskeluala on ehkä vielä hakusessa”, Roini sanoo.

Lisätiedot:

Varapuheenjohtaja Henni Roini, 040 084 9962, henni.roini@lukio.fi
Viestintäsuunnittelija Einari Stylman, 050 550 8761, einari.stylman@lukio.fi

Suomen Lukiolaisten Liitto on lukiolaisten oma valtakunnallinen, poliittisesti ja uskonnollisesti sitoutumaton edunvalvonta-, palvelu- ja harrastusjärjestö. Tänä vuonna 30-vuotisjuhlavuottaan viettävä SLL on yli 50 000 jäsenensä voimin yhtä kuin lukiolaiset lukiolaisten asialla.