Etusivu » Tiedotteet » Koulutus » Lukiolaiset: Välikysymys koulutusleikkauksista on aiheellinen

Suomen Lukiolaisten Liitto

Lukiolaiset: Välikysymys koulutusleikkauksista on aiheellinen

Julkaistu: 13.02.2015 klo 17:34
Julkaisija: Suomen Lukiolaisten Liitto

Suomen Lukiolaisten Liitto kiittää oppositiopuolueita niiden tänään jättämästä välikysymyksestä, jossa kritisoidaan hallitusta toisen asteen koulutuksen kohtuuttomista leikkauksista. Keskustan, perussuomalaisten, vasemmistoliiton ja vihreiden tavoitteena on estää hallituksen suunnitelma leikata 260 miljoonaa euroa lukio- ja ammattikouluverkosta.

Aiemmin tällä viikolla toisen asteen koulutukselle tuli lisää lunta tupaan, kun eduskunta käsitteli tilapäisiksi aiottujen valtionosuusleikkauksien muuttamista pysyviksi. Tuolloin myös hallituspuolueiden edustajat kommentoivat leikkausten olevan jo liian suuria.

“Lukiokoulutus on jo nyt erittäin kustannustehokasta ja tuloksellista koulutusta. Leikkausvaraa ei kertakaikkiaan enää ole. Kehittämispaineet ovat valtavat nykyaikaisen ja laadukkaan yleissivistävän koulutuksen turvaamiseksi, mutta nykyisellä rahoituksella koulutuksen järjestäjät kamppailevat jo perustoiminnankin järjestämisen kanssa,“ Suomen Lukiolaisten Liiton puheenjohtaja Tatu Koivisto toteaa.

Tämän vaalikauden tuhoisien leikkauspäätösten jälkeen on kriittistä, että niin puolueet kuin mediakin nostavat koulutuksen kevään eduskuntavaaleissa kärkiteemaksi. Kaikkien puolueiden on kyettävä esittämään uskottava suunnitelma laadukkaan ja tasa-arvoisen toisen asteen koulutuksen turvaamiseksi.

Lisätietoja: Puheenjohtaja Tatu Koivisto, tatu.koivisto@lukio.fi, 050 431 4995

Suomen Lukiolaisten Liitto on lukiolaisten oma valtakunnallinen, poliittisesti ja uskonnollisesti sitoutumaton edunvalvonta-, palvelu- ja harrastusjärjestö. Tänä vuonna 30-vuotisjuhlavuottaan viettävä SLL on yli 50 000 jäsenensä voimin yhtä kuin lukiolaiset lukiolaisten asialla.