Etusivu » Tiedotteet » Koulutus » Lappilaiset lähihoitajat aloittivat sairaanhoitajaopinnot omissa kotikunnissaan

Lapin AMK

Lappilaiset lähihoitajat aloittivat sairaanhoitajaopinnot omissa kotikunnissaan

Julkaistu: 23.09.2015 klo 11:20
Julkaisija: Lapin AMK

Lapin AMK:n uudessa koulutusmallissa lähihoitajat opiskelevat sairaanhoitajan tutkinnon omalla kotipaikkakunnallaan, kampusalueen ulkopuolella. Tavoitteena on, että mahdollisimman moni sairaanhoitajaksi opiskellut myös jää kotikuntaansa töihin.

Koulutukseen järjestettiin haku viime toukokuussa, ja hakijoita haastateltiin Ivalossa, Sodankylässä, Kemijärvellä ja Kittilässä. Koulutuksen kiinnostus yllätti, sillä hakemuksia tuli ammattikorkeakoululle peräti 58. Opiskelupaikan sai kaksitoista hakijaa.

- Kiinnostusta koulutukseen kampusalueen ulkopuolella on ollut paljon. Kyselyjä on tullut etenkin itä- ja länsirajan kunnista, projektipäällikkö ja lehtori Sirpa Kaukiainen kertoo.

Opiskelijat tapasivat opettajansa ensimmäistä kertaa elokuun lopulla. Samalla viikolla aloitettiin mentoreiden koulutus. Mentorit toimivat opiskelijan tukena ja apuna opiskelijoiden työpaikalla. Mentorikoulutettavia on kahdeksan ja heitä valmennetaan Kemijärvelle, Sodankylään, Kittilään ja Inariin. Heidän koulutuksestaan vastaavat lehtorit Birgit Mylläri ja Tarja Lipponen yhteistyössä Lapin sairaanhoitopiirin aluekoordinaattori Anne-Mari Savukosken kanssa. Opiskelijaryhmän tuutorina Lapin ammattikorkeakoulussa työskentelee Leena Välimaa.

- Opiskelijat ovat motivoituneita ja sitoutuminen opintoihin näyttää oikein hyvältä, Sirpa Kaukianen iloitsee.

Opiskelu kestää 2,5 vuotta, ja valmistuminen häämöttää tammikuussa 2018.

Koulutus toteutetaan osana Sairaanhoitajaksi kampusalueen ulkopuolella -hanketta, joka saa rahoitusta Euroopan sosiaalirahastosta. Tavoitteena on, että hankkeen aikana saadaan luotua pysyvä koulutusmalli jota voidaan toistaa tarpeen mukaan.

Uuden koulutuksen osanottajat pääsivät orientaatioviikolla makkaran paistoon ja nokipannukahveille Ounasvaaran laavuilla.

Lapin ammattikorkeakoulu on Euroopan unionin pohjoisin ammattikorkeakoulu. Sijainti on meille mahdollisuus erikoistua: vahvuutemme on arktinen olosuhdeosaaminen. Hyödynnämme pohjoisen tarjoamia rajattomia mahdollisuuksia niin opetuksessa kuin TKI-toiminnassammekin. Toimipaikkamme sijaitsevat Kemissä, Rovaniemellä ja Torniossa.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki