Etusivu » Tiedotteet » Koulutus » Kyamkin suosio pitää pintansa

Kyamkin suosio pitää pintansa

Julkaistu: 02.04.2014 klo 17:14
Julkaisija: Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu Oy

Vuoden aikana nuorten suomenkieliseen koulutukseen on kaksi hakua, syksyn yhteishaku sekä kevään yhteishaku. Näiden hakujen osalta ensisijaisten hakijoiden määrä oli 2,7 hakijaa aloituspaikkaa kohden. Yhteensä Kyamkiin haki 1629 ensisijaista hakijaa.

Rehtori Petteri Ikonen iloitsee sosiaali- ja terveysalan huikeasta suosiosta. Tänä vuonna nuorten osalta vetovoimaisimpia olivat sairaanhoitaja (+26,5 %), sosionomi (+ 13,8 %) logistiikan insinööri (+ 21 %) koulutukset.

Aikuiskoulutus vetää hyvin

”Rakenteiden murroksessa Kyamk on ottanut vahvan roolin aikuisten ammattikorkeakoulutuksen suhteen. Pyrimme vastaamaan ─ ja reagoimaan nopeasti ─ alueen muuttuviin tarpeisiin”, summaa Ikonen.”

Aikuisten vetovoimaisimmiksi kirivät merenkulun insinöörit (+62,5 %), sairaanhoitajat (+18,4 %) ja sosionomit (+12,6). Vetovoimaluku aikuisten haussa oli 3,36 – eli aikuisopiskelu on jopa hivenen vetovoimaisempi kuin nuorten.

Ylempänäkin menee hyvin

Ylempien ammattikorkeakoulututkintojenkin vetonaula oli sosiaaliala, joka kasvatti suosiotaan peräti 43,9 prosentilla ja terveydenedistäminen puolestaan 18,2 prosentilla.

Koulutusohjelmien valintakokeet järjestetään kesäkuussa ja valintojen tulokset ilmoitetaan heinäkuussa. Opiskelut alkavat syksyllä 2014.

rehtori Petteri Ikonen

petteri.ikonen@kyamk.fi

Kaakkois-Suomen Ammattikorkeakoulu Oy on Mikkelin ammattikorkeakoulun ja Kymenlaakson ammattikorkeakoulun emoyhtiö. Kaakkois-Suomen Ammattikorkeakoulu Oy:n omistavat Mikkelin, Savonlinnan, Pieksämäen, Kotkan ja Kouvolan kaupungit sekä Iitin kunta. Toimitusjohtajana on Mikkelin ammattikorkeakoulu Oy:n toimitusjohtaja/rehtori Heikki Saastamoinen ja hallituksen puheenjohtajana Kymenlaakson ammattikorkeakoulu Oy:n hallituksen puheenjohtaja Jussi Lehtinen. Yhtiössä työskentelee noin 100 työntekijää, jotka tarjoavat tukipalveluja Mamkille ja Kyamkille.