Etusivu » Tiedotteet » Koulutus » Koulutusviennillä tasa-arvoa ja mahdollisuuksia

Sosialidemokraattiset Opiskelijat - SONK ry

Koulutusviennillä tasa-arvoa ja mahdollisuuksia

Julkaistu: 14.06.2013 klo 09:00
Julkaisija: Sosialidemokraattiset Opiskelijat - SONK ry

Sosialidemokraattiset Opiskelijat - SONK ry kiittää opetusministeri Krista Kiurua koulutusviennin toimenpideohjelman valmistelun aloittamisesta syksyllä 2013. SONKin mielestä koulutusvienti tukee suomalaisen koulutuksen kehittämistä ja on hienoa, että asiaa edistetään. Valmistelutyössä on varmistettava, että myös tulevaisuudessa koulutusvientiä toteutetaan niin ettei se heikennä varsinaisten tutkinto-opiskelijoiden asemaa tai aseta paineita tutkinto-opiskelun maksullisuudelle. Koulutusviennin tulee myös aina olla koulutukseen osallistujalle maksutonta.

- Suomen esteet koulutusviennin laajentamiselle ovat yrityksille ja yhteisöille kohdennettujen vientituotteiden ja niiden markkinoinnin puute sekä pienet resurssit. Kansainvälisestä kiinnostuksesta huolimatta Suomen oppilaitoksilla ja korkeakouluilla ei ole koulutusvientiin soveltuvia tuotteita ja opintokokonaisuuksia. Oppilaitoksia on kannustettava sopivien koulutustuotteiden muodostamiseen ja markkinointiin, sanoo puheenjohtaja Anette Karlsson.

Koulutusviennin pelisäännöt on tehtävä kaikille selviksi, jotta kansainväliset yritykset voivat helposti valita Suomessa tuotetun koulutuksen. Koulutusvienti on osa maailman palvelukauppaa ja Suomen vahvuuksia ovat erittäin kilpailukykyinen koulutusjärjestelmä ja erinomainen maine hyvistä PISA-tuloksista johtuen. Hyvin toteutettuna koulutusvienti monipuolistaa ja tehostaa kotimaisia tutkintoja, lisää kouluttajien osaamista ja toimii yhtenä elementtinä korkeakoulutuksen kansainvälistymisen edistämisessä.

Artturi Jyrkkänen, tonijyrk@gmail.com, 044 311 0866

Anette Karlsson, puheenjohtaja@sonk.fi, 045 112 9299