Etusivu » Tiedotteet » Koulutus » Koululaisten Yrityskylä saapuu Poriin

Koululaisten Yrityskylä saapuu Poriin

Julkaistu: 29.07.2014 klo 14:45
Julkaisija: Viestintätoimisto Kumppania

Kuudesluokkalaisille suunnatun oppimisympäristön valtakunnallinen kiertue rantautuu Poriin syyslukukaudeksi 2014. Syyskuussa käynnistyvä Taloudellisen tiedotustoimiston (TAT) kehittämä Yrityskylä-oppimisympäristö tavoittaa joulukuun loppuun mennessä liki 2 200 satakuntalaista oppilasta. Kylä toteutetaan Prizztech Oy:n ja TATin tiiviinä yhteistyönä.

Yrityskylä-opintokokonaisuudessa kuudesluokkalaiset tutustuvat suomalaiseen yhteiskuntaan, työelämään ja yrittäjyyteen. Opinnot käynnistyvät kymmenellä opettajan koulussa pitämällä oppitunnilla, joita varten Yrityskylä on tuottanut oppimateriaalin. Kokonaisuus huipentuu vierailuun Yrityskylä-oppimisympäristössä. Porissa Paanakedonkadun varrelle rakennettavassa Yrityskylässä kuudesluokkalaiset työskentelevät omissa ammateissaan, saavat palkkaa ja toimivat kansalaisina ja kuluttajina pienoiskaupungissa, johon rakennetaan ainakin viidentoista yrityksen ja julkisen palvelun tilat.

– Olen erittäin iloinen siitä, että satakuntalaisilla kunnilla ja kaupungeilla on voimakasta kiinnostusta yrittäjyyskasvatuksen kehittämiseen. Myös alueen yritykset ovat osoittaneet aidon halunsa auttaa ja tukea koululaisia havainnoimaan paremmin työelämää, yrittäjyyttä ja yhteiskunnan toimintaa, riemuitsee Yrityskylän toiminnanjohtaja Tomi Alakoski.

– Suomen tulevaisuus tarvitsee yrittäjämäistä ajattelua ja toimintaa kaikilla yhteiskunnan eri sektoreilla. Satakunnassa yrittäjyyskasvatustyötä on tehty jo vuosia ja Yrityskylä on seuraava etappimme tässä työssä. Haluamme synnyttää yrittäjyydestä elämänasenteen Satakuntaan ja tarjota nyt myös satakuntalaisille lapsille mahdollisuuden osallistua suosittuun Yrityskylä-kokonaisuuteen, sanoo Satakunnan YES-keskusta vetävän Prizztech Oy:n toimitusjohtaja Risto Liljeroos.

Porin Yrityskylän yritysyhteistyökumppaneita ovat Pori Energia Oy, Boliden Harjavalta Oy, Luvata Pori Oy, Satakunnan Kansa, Satakunnan Osuuskauppa ja Porin Lääkäritalo Oy. Alueellisten yritysten lisäksi yhteistyökumppaneiden joukkoon kuuluvat mm. opetus- ja kulttuuriministeriö, Yksityisyrittäjäin säätiö, Suomen Metsäsäätiö, Metsämiesten Säätiö, Nordea, ISS Palvelut Oy, KESKO ja Martela.

Mediatilaisuus maanantaina 4.8.

Porin Yrityskylän yhteistyökumppanit ja rakentajat esittäytyvät ensimmäistä kertaa yhdessä Yrityskylän mediatilaisuudessa maanantaina 4.8. Porin Puuvillassa Prizztechin tiloissa klo 13.45–15.00. Osoite: Pohjoisranta 11 D, 2 krs, Piazza.

Tilaisuuden jälkeen on mahdollisuus haastatella Yrityskylän yhteistyöoppilaitoksia ja muita yhteistyökumppaneitamme.

Lisätiedot

Tomi Alakoski, toiminnanjohtaja (Yrityskylä), TAT: 040 501 5307, tomi.alakoski@tat.fi

Jenni Rajahalme, projektipäällikkö (Prizztech), 040 720 5755, jenni.rajahalme@prizz.fi

Ensi lukuvuonna 2014–2015 valtaosa Suomen kuudesluokkalaisista vierailee Yrityskylissä. Yrityskylän valtakunnallinen kiertue vierailee Porissa ja Lahdessa. Alueelliset kylät toimivat Helsingissä, Itä-Suomessa, Pirkanmaalla, Pohjanmaalla ja Varsinais-Suomessa. Uudet Yrityskylät perustetaan Espooseen ja Ouluun. Koko Yrityskylä-historian aikana Yrityskylissä on vieraillut jo 55 000 oppilasta.

www.yrityskyla.fi
www.facebook.com/yrityskyla