Etusivu » Tiedotteet » Koulutus » Korkeakoululiikunnan barometri: Opiskelijoiden liikuntamahdollisuudet vaihtelevat rajusti

Opiskelijoiden Liikuntaliitto ry (OLL)

Julkaistu: 25.04.2014 klo 11:15
Julkaisija: Opiskelijoiden Liikuntaliitto ry (OLL)

Korkeakoululiikunnan barometri:

OPISKELIJOIDEN LIIKUNTAMAHDOLLISUUDET VAIHTELEVAT RAJUSTI

- Liikunnan strateginen asema korkeakouluissa on vahvistunut. Tästä huolimatta korkeakoululiikunnan rahoitus on edelleen heikolla tasolla.

Vain kolmannes opiskelijoista liikkuu terveytensä kannalta riittävästi.

Korkeakoululiikunnan barometri 2013 -julkaisussa korkeakoululiikunnan suositusten toteutumista on ensimmäisen kerran niiden antamisen jälkeen arvioitu laajemmin. Verrattuna vuoden 2009 tietoihin liikunta ja liikuntapalvelut huomioidaan huomattavasti aiempaa paremmin korkeakoulujen strategioissa. Kuitenkin vain muutama korkeakoulu täyttää edes korkeakoululiikunnan rahoituksen vähimmäissuositustason. Tästä syystä opiskelijoiden liikuntamahdollisuudet vaihtelevat rajusti.

- On hienoa, että liikunta-asiat huomioidaan yhä paremmin korkeakoulujen strategia-asiakirjoissa. Kuten raportissa kuitenkin tuodaan esille, strategiakirjauksilla ei ole suurta merkitystä ennen kuin ne näkyvät konkreettisina panostuksina liikuntapalveluissa, toteaa Opiskelijoiden Liikuntaliiton puheenjohtaja Hanna Huumonen.

Korkeakoululiikunnan barometrista käy lisäksi selville, että korkeakoulujen liikuntapalvelujen parantamisen ohella myös itse opiskelijoiden liikunnassa riittää paljon työtä: Vain kolmannes opiskelijoista liikkuu terveytensä kannalta riittävästi. Opiskelijan arkeen näyttää myös sisältyvän huolestuttavan paljon istumista luennoilla, työ- ja vapaa-ajalla.

- Kun mietitään tapoja houkutella yhä useampia opiskelijoita liikunnan pariin, perusasiat nousevat keskeisiksi. Barometrin mukaan niissä korkeakouluissa, joissa suositukset toteutuvat paremmin, opiskelijat käyttävät liikuntapalveluja aktiivisemmin. Palveluihin ollaan myös tyytyväisempiä ja liikunnan aloittaminen koetaan helpommaksi. Korkeakoululiikunnan palveluiden parantamisella on siis suora yhteys opiskelijoiden liikunta-aktiivisuuden lisäämiselle, korostaa OLL:n puheenjohtaja Huumonen

Taustaa:

Korkeakoululiikunnan kehittämisen tueksi annettiin vuonna 2011 valtakunnalliset korkeakoululiikunnan suositukset, jotka sisältävät tavoitteet niin korkeakouluille kuin myös valtionhallinnolle. Suositusten taustalla on yhteinen visio siitä, että viimeistään vuonna 2020 korkeakoululiikunta on vakiintunut ja arvostettu osa opiskelu- ja työympäristöä Suomen kaikissa korkeakouluissa. Suositukset laati vuoden 2010 aikana työryhmä, joka koostui Ammattikorkeakoulujen rehtorien neuvosto ARENE ry:n, Suomen yliopistot UNIFI ry:n, opiskelijoiden, korkeakoulujen liikuntatoimien, liikunta- ja terveystieteiden sekä opiskeluterveydenhuollon edustajista. Työryhmän hallinnoinnista ja asioiden valmistelusta vastasi OLL.

Korkeakoululiikunnan barometri 2013 – Korkeakoululiikunnan suositusten toteutuminen ja opiskelijoiden liikunta-aktiivisuus on Opiskelijoiden Liikuntaliiton ja Opiskelun ja koulutuksen tutkimussäätiö Otuksen yhteistyö, joka julkaistaan OLL-sarjan 8. osana.

Täältä julkaisun verkkoversioon:

www.oll.fi/wp-content/uploads/2012/09/korkeakoululiikunnan_barometri_2013.pdf

www.oll.fi/suositukset

• Puheenjohtaja Hanna Huumonen / OLL (hanna.huumonen@oll.fi, p. 044 780 0211)
  • Korkeakoululiikunnan asiantuntija Jussi Ansala / OLL (jussi.ansala@oll.fi, p. 044 780 0214)
  • Tutkija Juhani Saari / Otus (juhani.saari@otus.fi, p. 050 368 1952)

Opiskelijoiden Liikuntaliitto ry (OLL) on 1924 perustettu valtakunnallinen opiskelija- ja korkeakoululiikunnan edunvalvonta- ja palvelujärjestö. OLL edustaa kaikkia Suomen korkeakouluopiskelijoita. OLL vaikuttaa, palvelee, kouluttaa, tutkii ja toimii niin kansallisilla kuin kansainvälisilläkin kentillä opiskelijaliikunnan puolesta. OLL vastaa suomalaisesta opiskelijahuippu-urheilusta sekä kansainvälisestä järjestötoiminnasta ja liikunnan edunvalvonnasta opiskelijoiden osalta.

Opiskelijoiden Liikuntaliitto
Lapinrinne 2