Etusivu » Tiedotteet » Koulutus » Kesälukiot lukiouudistuksen kirittäjinä

Kesälukiot lukiouudistuksen kirittäjinä

Julkaistu: 11.02.2014 klo 11:42
Julkaisija: Kesälukioseura

Monille nuorille kesä ei ole pelkkää lomaa vaan mahdollisuus lisälukukauteen kevät- ja syyslukukauden välissä. Kesälukioseura järjestää kesällä 2014 yhteensä 20 kesälukiota eri puolilla Suomea ja ulkomailla. Kesälukioissa opiskelee vuosittain noin 1 000 lukioikäistä nuorta. Tarjolla on sekä lukion oppimäärän kursseja että laajempia teemaopintoja, jotka antavat valmiuksia myös jatko-opintoihin hakeutumiseen.

Tulossa oleva lukiouudistus sekä ylioppilaskokeen muuttuminen asteittain sähköiseksi syksystä 2016 alkaen otetaan huomioon kesälukioissa jo tänä kesänä.  Opiskelijat tutustutetaan uusimuotoisiin ylioppilaskokeisiin hyödyntämällä tieto- ja viestintätekniikan käyttöä opetuksessa ja järjestämällä sähköisiä kurssikokeita.  Kokeilua toteutetaan muun muassa Itämeri-kesälukiossa Seilissä, Matemaattis-luonnontieteellisessä kesälukiossa Punkaharjulla, Kirjoittajakesälukiossa Turussa sekä ruotsinkielisessä Intensivkurs i samhällslära -kesälukiossa Houtskarissa. Opettajilta ja opiskelijoilta kerättyä palautetta kootaan sekä Ylioppilastutkintolautakunnan Digabi-hankkeen tarpeisiin että kesälukioiden opetusohjelmien suunnitteluun.

Toisen asteen opintoihin siirtyville on Lahdessa ensimmäistä kertaa oma kesälukio. 10+ -kesälukio kokoaa peruskoulun päättäneitä, ilman jatko-opiskelupaikkaa jääneitä nuoria löytämään omat vahvuutensa ja laatimaan henkilökohtaisen opintosuunnitelman. Opiskelutaitojen hiomisen ohella nuoret harjoittelevat oman talouden pyörittämistä perusruoanlaitosta raha-asioiden hoitoon.

Kesälukioiden ohjelmat löytyvät osoitteessa www.kesalukio.fi.

Katri Yli-Viikari

katri.yli-viikari@kesalukioseura.fi

Elli-Noora Kumpulainen

järjestösihteeri

elli-noora.kumpulainen@kesalukioseura.fi

Kesälukioseura on aatteellinen, poliittisesti sitoutumaton yhdistys, joka perustettiin vuonna 1965 tarjoamaan vaihtoehtoja perinteiselle kouluopetukselle. Vuosittain noin 20 kesälukiossa opiskellaan sekä teoreettisia aineita että taito- ja taideaineita. Opetusministeriön toimeksiannosta Kesälukioseura järjestää kesälukioita ja suomen kielen ja kulttuurin kursseja ulkosuomalaisille lapsille ja nuorille sekä RAY:n tukemana äidinkielen ja oman kulttuurin opetusta Suomessa asuvien pakolaisryhmien lapsille ja nuorille.