Etusivu » Tiedotteet » Koulutus » Johtajuusoppia huipulta: Yrityselämän vaikuttajat viettävät työpäivän nuoren kanssa

Nuori Yrittäjyys ry

Julkaistu: 15.10.2014 klo 09:11
Julkaisija: Nuori Yrittäjyys ry

Yhteiseurooppalainen e-Leader for a day -tempaus antaa 12 suomalaiselle nuorelle tilaisuuden seurata 12 johtajan työtä yhden päivän ajan. Suomessa mukaan lähtee huippujohtajia Citiltä, Amchamilta, Finanssialan Keskusliitosta, SEB:iltä, Grant Thorntonilta, Microsoftilta, Ciscolta, Accenturesta ja GE:ltä.

E-Leader for a Day järjestetään torstaina 30. lokakuuta 2014. Päivän aikana 17–20 -vuotiaat nuoret seuraavat yritysjohtajan työpäivää. He tutustuvat alan lisäksi siihen, mitä oman työn ja organisaation johtaminen edellyttää.

– On upeaa, että olemme saaneet mukaan näin monta huipputason johtajaa. Se kertoo siitä, että Suomessa ymmärretään, miten tärkeää on antaa nuorille esikuvia ja kannustusta oman polun löytämiseen. Nuorelle päivä on ainutlaatuinen ja näköaloja avaava kokemus, kertoo Nuori Yrittäjyys ry:n toiminnanjohtaja Virpi Utriainen.

Työpäivänsä nuoren kanssa viettää muun muassa Finanssialan Keskusliiton toimitusjohtaja Piia-Noora Kauppi ja Amchamin toimitusjohtaja Kristiina Helenius.

– Olen itse pikkutyttönä Oulussa ollessani ihaillut pankkityötä ja ajatellut, että olisipa tällä alalla hienoa jonain päivänä olla. Nyt voin osaltani näyttää kuinka antoisaa tämä työ on. On hienoa, että saamme olla mukana, Piia-Noora Kauppi kertoo.

Myös Kristiina Helenius arvostaa tilaisuutta työskennellä nuorten parissa.

– Pääsin itse yläasteella päiväksi työharjoitteluun Aamulehteen, jossa senioritoimittaja antoi minulle ratkaisevan tärkeän uraohjeen. Yhdellä ainoalla päivällä oli iso vaikutus itselleni. Nyt saan itse tilaisuuden tutustua nuoreen, ja se on minulle iso juttu. Hän saa soittaa minulle sen päivän jälkeenkin, jos tulee kysyttävää tai sparrattavaa, Helenius lupaa.

E-Leader for a Day -päivän eurooppalaisena teemana on ”e-Leadership and digital entrepreneurship” ja suomalaisena pääyhteistyökumppanina on Microsoft, josta osallistuu tapahtumaan neljä johtajaa.

Päivä huipentuu Microsoftilla, jossa sekä nuoret että johtajat pääsevät keskustelemaan päivän kokemuksista ja tutustumaan toisiin osallistujiin. Päätöstilaisuus järjestetään samaan aikaan kahdeksassa eri Euroopan maassa. Yhteensä tempaukseen osallistuu 80 nuorta ja 80 johtajaa 60:stä eri yrityksestä tai organisaatiosta.

E-Leader for a Day -päivään osallistuvat johtajat:

Kari Laukkanen, Citi Finland

Kristiina Helenius, Amcham Finland

Piia-Noora Kauppi, Finanssialan Keskusliitto

Jukka Honkaniemi, SEB

Juha-Pekka Keimmo, Revico Grant Thornton Oy

Mikko Kauppinen, GE Healthcare

Ari Rahkonen, Microsoft Oy

Camilla Lindfors, Microsoft Oy

Max Mickelsson, Microsoft Oy

Sanna Lindner, Microsoft Oy

Simo Leisti, Cisco Systems Finland Oy

Mika Rossi, Accenture Oy

E-Leader for a Day -päivään osallistuvat nuoret:

Hermanni Toivo

Juho Simola

Nicholas Mylläri

Santeri Seppälä

Saija Pyysiäinen

Karoliina Piiroinen

Joakim Joensuu

Helena Rauhala

Lasse Lehtonen

Pauliina Kallioinen

Siiri Sutinen

Topias Kokkinen

Lisätiedot

päivään osallistuvien nuorten ja johtajien esittelyt: leadersforaday.ja-ye.org/locations/helsinki

Johtajien ja nuorten valokuvaus ja haastattelut e-Leader for a Day -päivän aikana: Nita Junnila, p. 045 104 4677, nita@nuoriyrittajyys.fi.

Päätöstilaisuus järjestetään 30.10.2014 kello 16 Microsoftilla (Keilaranta 7, 02150 Espoo) ja on avoin lehdistölle.

Nuori Yrittäjyys ry:n kansallinen toiminta ja opinto-ohjelmat: toiminnanjohtaja Virpi Utriainen, p. 040 7013038, virpi.utriainen@nuoriyrittajyys.fi.

Nuori Yrittäjyys ry

Nuori Yrittäjyys ry eli NY tarjoaa yrittäjyys- ja kuluttajakasvatusta tukevia ohjelmia 7–25 - vuotiaille nuorille koulujen ja oppilaitosten kautta. NY Yrittäjyyskasvatuksen polku tarjoaa käytännönläheisiä yhteistyömuotoja nuorten yrittäjyysasenteen, työelämävalmiuksien sekä oman talouden hallinnan vahvistamiseen. NY- ohjelmat tukevat opetusta eri kouluasteilla opetussuunnitelman tavoitteiden mukaisesti. Tekemällä oppimiseen perustuva toiminta vahvistaa myös konkreettisesti nuorten ja elinkeinoelämän yhteistyötä. Lukuvuonna 2013–2014 NY-toimintaan osallistui 55 109 lasta ja nuorta. NY on voittoa tavoittelematon yhdistys, ja se kuuluu kansainväliseen kattojärjestöön Junior Achievement Worldwideen. Suomessa toiminta alkoi vuonna 1995. nuoriyrittajyys.fi

Job Shadow: Leader for a Day

Job Shadow: Leader for a Day (Päivä johtajana) on Nuori Yrittäjyys ry:n ja sen kattojärjestön JA-YE Europen toimintamalli, jonka tavoitteena on kasvattaa nuorten ymmärrystä työelämästä ja sen tarjoamista mahdollisuuksista sekä tiivistää nuorten kontakteja työelämään. 30.10. järjestettävä e-Leader for a Day on osa Euroopan komission e-Skills for Jobs -kampanjaa, ja se järjestetään samanakaisesti 8 Euroopan kaupungissa: Amsterdamissa, Barcelonassa, Berliinissä, Bukarestissa, Dublinissa, Helsingissä, Lontoossa ja Prahassa. Päivään osallistuvat nuoret ovat NY-alumneja eli he ovat osallistuneet aiemmin NY:n opinto-ohjelmiin. nuoriyrittajyys.fi/ohjelmat/ny-job-shadow-2-ja-korkea-aste