Etusivu » Tiedotteet » Koulutus » Huonekalupuusepän ammatissa ohjelmointiosaaminen nykypäivää

Taitaja2015

Huonekalupuusepän ammatissa ohjelmointiosaaminen nykypäivää

Julkaistu: 05.05.2015 klo 11:33
Julkaisija: Taitaja2015

Taitaja2015-kilpailuissa kamppaillaan suomenmestarin tittelistä. Huonekalupuusepän lajissa kilpailijat pääsevät tekemään eteispenkin. Työskentelyn tulee olla millitarkkaa, sillä se painottuu arvioinnissa. Tuote valmistetaan CNC-koneella sekä muilla puuntyöstökoneilla.

Tekniikka vähentää perinteisiä puuseppiä

CNC-kone on näyttävä näky ja kallis hankinta. Tästä syystä lajivastaava Harry Kankare kertoo yrittämisen kynnyksen olevan korkealla. Toisaalta hän sanoo vanhempien koneiden olevan nykyisin halvempia, joten melkein jokaisella yrittäjäksi haluavalla on mahdollisuus hankkia CNC-kone. Kone jyrsii, sahaa ja tekee 3D- sekä 5D-muotoja. Kone on viisiakselinen ja sen ansiosta sillä voi tehdä monimutkaisiakin töitä. CNC-kone mahdollistaa isojen sarjojen tekemisen nopeassa ajassa. Tarkkuuden ja siisteyden lisäksi kilpailijoilla tulee olla visuaalista silmää.

Vaalea ja skandinaavinen puu on kysyttyä. Nykyiseksi trendiksi Kankare mainitsee saarnin. Taitaja2015 teeman mukaisesti kestävä kehitys näkyy myös huonekalupuusepän lajissa.

– Kilpailussa käytetään massiivipuuta, koska siitä ei tule ongelmajätettä. Massiivipuun pystyy myös korjaamaan helposti, mikä vaikuttaa pitkäikäisyyteen, kuvailee Kankare.

Vieraskilpailijoita ulkomaita

Huonekalupuusepän lajiin osallistuu yksi kilpailija sekä Tanskasta että Venäjältä. He eivät kilpaile suomenmestaruudesta, vaan tulevat kilpailemaan kenraaliharjoitusten tapaan. Elokuussa järjestettävissä WorldSkills São Paulo 2015-kilpailuissa taistellaan ammattialojen maailmanmestaruuksista. Usein ulkomaiset kilpailijat haluavat myös vertailla valmennustaan ja mahdollisia ammattitasojen eroja.

lajivastaava Harry Kankare puh. 044 907 3060
lajivastaava Henri Haukilahti puh. 044 907 3898
tiedottaja ja kuvaaja Karoliina Närvänen 0400 256 114

Kuva: Teemu Kylämäki (Salon seudun ammattiopisto), Eemeli Ojalehto (Haapaveden ammattiopisto) ja Isak Lukkarinen (Tampereen seudun ammattiopisto) keskittyvät eteispenkin rakentamiseen.

Taitaja2015-tapahtuma, valtakunnallinen ammattitaidon SM-kilpailu, TaitajaPLUS sekä Taitaja9, pidetään 5.–7.5.2015 Turun Messu- ja Kongressikeskuksessa sekä HK Areenalla. Tapahtuman järjestävät yhteistyössä Skills Finland ry, Turun ammatti-instituutti, Axxell Utbildning Ab, Bovallius-ammattiopisto, Lounais-Suomen koulutuskuntayhtymä, Peimarin koulutuskuntayhtymä, Salon seudun koulutuskuntayhtymä, Raision seudun koulutuskuntayhtymä ja Turun Ammattiopistosäätiö.

Taitaja2015 viestii monin tavoin. Voit ladata painokelpoisia kuvia tapahtumasta ja eri kilpailulajeista Kuvat.fi
-palvelusta. Lisäksi käytössäsi on Taitaja2015 Youtube, Twitter, Instagram- ja Facebook-tilit. Nettiradio sekä verkkouutiset.  Kaikki linkit sekä yksityiskohtaiset tiedot eri kilpailulajeista ja tehtävistä löydät myös www.taitaja2015.fi etusivulta.