Etusivu » Tiedotteet » Koulutus » Helsinki, Espoo ja Lahti kehittävät koulumetsiään Luonnonsuojeluliiton kanssa

Suomen luonnonsuojeluliitto

Helsinki, Espoo ja Lahti kehittävät koulumetsiään Luonnonsuojeluliiton kanssa

Julkaistu: 12.09.2013 klo 13:57
Julkaisija: Suomen luonnonsuojeluliitto

Helsingin, Espoon ja Lahden kaupungit ovat ryhtyneet kehittämään keinoja koulumetsiensä säilyttämiseksi yhdessä Suomen luonnonsuojeluliiton kanssa. Koulu- ja päiväkotimetsät sijaitsevat useimmiten kaupunkien omilla mailla, mutta niiden turvaamiseksi tarvitaan yhteistyötä eri virastojen välillä.

Helsingin koulut toivovat kaupungin turvaavan koulumetsät kaavoituksen yhteydessä ja säilyttävän niissä aidon metsäluonnon tunnun. Tiedot ilmenevät tuoreesta Helsingin Koulumetsäkyselystä, joka toteutettiin valtuustoaloitteen pohjalta opetusviraston, ympäristökeskuksen ja Suomen luonnonsuojeluliiton yhteistyönä. Kaupungilta toivotaan maanomistajana myös luontopolkuja ja -kartoituksia sekä lasten ja nuorten osallistamista alueiden käytön ja hoidon suunnitteluun. Ympäristökasvatukseen halutaan lisäpuhtia kiertävistä luontokouluopettajista ja henkilöstön perehdyttämisestä ulkona oppimisen pedagogiikkaan.

Espoo selvittää parhaillaan yli 350 koulunsa ja päiväkotinsa tärkeitä lähimetsiä kyselyllä. Metsien sijainnit viedään myös paikkatietojärjestelmään. Espoon kaupungin ympäristökeskuksen koordinoimaan selvitykseen antavat apuansa sivistystoimi, kaupunkisuunnittelu, tekninen keskus sekä Suomen luonnonsuojeluliitto. Tulokset valmistuvat alkuvuonna 2014.

Lahden kaupungin varhaiskasvatus on selvittänyt päiväkotiensa tärkeitä lähimetsiä ja niiden käytön lisäämistä viime syksystä alkaen. Päiväkodit ovat merkinneet kartoille käyttämiään metsiä ja niiden tarjontaa lapsille. Lahden ympäristöpalvelujen kokoama näyttely päiväkotien metsäteoksista on parhaillaan esillä kauppakeskus Triossa.

Koulumetsä on koulua tai päiväkotia lähellä oleva pysyvä metsäluontokohde, joka sopii lasten ja nuorten opetuksen, kasvatuksen ja virkistyksen tarpeisiin.

”On ilahduttavaa, miten monipuolisesti koulut ja päiväkodit käyttävät lähimetsiään. Lasten ja nuorten näkökulmasta ne ovat parhaimmillaan varsinaisia puuhamaita”, kertoo koulumetsäkoordinaattori Virpi Sahi Suomen luonnonsuojeluliitosta.

Suomen luonnonsuojeluliiton koordinoimassa Koulumetsät arvoonsa -hankkeessa yhteistyökumppaneina ovat Biologian ja maantieteen opettajien liitto, Kuntaliitto, Luonto-Liitto, Suomen Latu ja Suomen Ympäristökasvatuksen Seura. Hanke on osa Etelä-Suomen metsien monimuotoisuuden toimintaohjelmaa (METSO) ja sitä rahoittaa maa- ja metsätalousministeriö. Tavoitteena on kehittää ulkona oppimista ja metsäluonnon monimuotoisuuden vaalimista. Kaksivuotisen hankkeen kokemukset kootaan loppuvuodesta julkaistavaan oppaaseen opettajille, kasvattajille ja kuntien työntekijöille.

Lisätietoa:

Virpi Sahi, koulumetsäkoordinaattori, SLL, puh. 046 6000 599, virpi.sahi@sll.fi

Kirsi Verkka, Helsingin kaupungin opetusvirasto, puh. 09 310 84026, kirsi.verkka@edu.hel.fi

Katri Luukkonen, Espoon kaupungin ympäristökeskus, puh. 09 816 54402, katri.luukkonen@espoo.fi

Lotta Palomäki, Lahden kaupungin ympäristöpalvelut, puh. 050 539 1693, lotta.palomaki@lahti.fi

Helsingin koulumetsäkyselyn raportti verkossa:

Koulumetsät arvoonsa -hanke verkossa:
www.sll.fi/koulumetsa

METSO-ohjelma:
www.metsonpolku.fi

Suomen luonnonsuojeluliitto on maan suurin ympäristönsuojelun kansalaisjärjestö.
Matti Nieminen, viestintäpäällikkö
Suomen luonnonsuojeluliitto