Etusivu » Tiedotteet » Koulutus » Espoon seudun päättäjätutkimus: Ammatillinen koulutus, vapaa sivistystyö ja lukiokoulutus sopivat hyvin yhteen

Omnia

Julkaistu: 20.01.2016 klo 11:45
Julkaisija: Omnia

Espoon seudun koulutuskuntayhtymä Omnian palveluvalikoima täydentyi tammikuussa 2015 Espoon työväenopiston ja Espoon aikuislukion kurssitarjonnalla. Tarjonnan monipuolistuttua myös asiakaskunta laajeni noin 10 000 ammatillisesta opiskelijasta lähes 30 000 työväenopiston kurssilaisella ja 2000 aikuislukion opiskelijalla.

Sidosryhmät arvostavat Omnian kattavaa koulutustarjontaa

Omnian vuosittain teettämässä sidosryhmätutkimuksessa seurataan kuntayhtymän strategian toteutumista käytännössä. Viimeisimmän, 360 yksityisen ja julkisen sektorin päättäjää kattaneen, tutkimuksen perusteella koulutustarjonnan kokoaminen yhden palveluntarjoajan katon alle oli onnistunut ratkaisu. Elinikäisen oppimisen palvelujen koettiin kattavan alueen tarpeet uudella kokoonpanolla aiempia vuosia paremmin. (Omnian sidosryhmätutkimus päättäjille, IROResearch Oy 11–12/2015)

Hyvinvoivista opiskelijoista valmistuu osaavia ammattilaisia

Valtaosa sidosryhmäläisistä tekee yhteistyötä opiskelijoiden työssäoppimisen ja erilaisten kehittämisprojektien puitteissa. Moni on myös palkannut Omniasta valmistuneen.

Omnian arvioitiin onnistuneen erityisen hyvin ammattitaitoisten osaajien koulutus- ja työllistämistehtävässä. Ammattitaitoon panostamisen lisäksi oppijoiden hyvinvoinnista huolehtiminen nähtiin yhtenä Omnian vahvuutena. Avoimet vastaukset tukivat näitä keskeisiä alueita.

Positiivisia kokemuksia vastaajilla oli myös ei-tutkintoon johtavien koulutusten ja kurssien sekä ravintola-, kokous- ja hyvinvointipalvelujen osalta.

Omnia tunnetaan yhä paremmin

Tunnettuus yritys- ja kuntapäättäjien joukossa kasvoi 9 % vuodesta 2015, ja 56 % vastaajista ilmoitti tuntevansa Omnian toiminnan erittäin tai melko hyvin. Kunta- ja valtionhallinnon sekä järjestöjen päättäjistä lähes 100 % tuntee Omnian koko tarjonnan.

Yhteistyön kehittämisessä uusia mahdollisuuksia nähdään erityisesti henkilöstön ammatillisen, lisä- ja täydennys- sekä yrittäjyyteen liittyvien koulutusten ja kurssien alueella. Myös vieraskielisten oppijoiden koulutuspalvelujen nähdään sopivan hyvin Omnian kokonaisuuteen.

Työväenopiston ja aikuislukion lisäksi Omniaan kuuluvat nuorten työpajat, oppisopimusmuotoinen koulutus ja InnoOmnian kehittämispalvelut. Espoon, Kirkkonummen ja Kauniaisten alueella toimiva Espoon seudun koulutuskuntayhtymä Omnia on yksi Suomen suurimpia ammatillisen koulutuksen järjestäjiä.

Lisätietoa:

• viestintä- ja kehittämisjohtaja Elina Oksanen-Ylikoski, Omnia, p. 040 550 9393

Espoon seudun koulutuskuntayhtymä Omnia on monialainen koulutuksen järjestäjä, joka tarjoaa nuorille ja aikuisille toisen asteen ammatillista koulutusta, oppisopimuksia, lukio-opetusta, työpajatoimintaa sekä vapaan sivistystyön kursseja. Eri-ikäiset oppijat voivat joustavasti yhdistää esimerkiksi opintoja ja harrastustoimintaa mielekkäiksi kokonaisuuksiksi. Omniassa työskentelee 860 alansa ammattilaista ja oppijoita on eri yksiköissä vuosittain yli 60.000.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki