Etusivu » Tiedotteet » Koulutus » Eri opintoalojen koulutustarvetta arvioitiin

Eri opintoalojen koulutustarvetta arvioitiin

Julkaistu: 18.12.2009 klo 10:55
Julkaisija: Opetusministeriö

Koulutuksen ja tutkimuksen kehittämissuunnitelmaa hyväksyttäessä (2007) päätettiin, että hallituskauden puolivälissä tehdään väliarvio suunnitelmaan sisältyvistä koulutustarjonnan tavoitteista ja tarvittaessa muutetaan aloittajatavoitteita.

Opetusministeriön työryhmän työ pohjautuu päivitettyihin toimialaennusteisiin ja sen pohjalta Opetushallituksessa laadittuihin koulutustarve-ennusteisiin. Väliarviointi koski nuorten ammatillista peruskoulutusta, ammattikorkeakoulutusta ja yliopistokoulutusta sekä aikuiskoulutusta. Arvio tehtiin myös ruotsinkielisestä koulutuksesta.

Työryhmän mukaan suuria muutoksia ei koulutustarpeessa ole viime vuosina tapahtunut, eikä se esitäkään muutoksia koulutustarjonnan tavoitteisiin. Hallituksen sivistyspoliittinen ministeriryhmä käsitteli väliarviota ja yhtyi työryhmän näkemykseen siitä, että lukuja ei tarvitse muuttaa.

Ryhmä arvioi myös koulutustarjonnan kehittymistä suhteessa kehittämissuunnitelman tavoitteisiin ja toteaa, että kaikilta osin kehitys ei ole ollut tavoitteiden mukaista. Ryhmä esittääkin, että eräiden opintoalojen määrällistä kehitystä seurataan erityisen tarkasti ja tarvittaessa ryhdytään toimenpiteisiin kysynnän ja tarjonnan kohtaannon parantamiseksi.

Niitä aloja, joiden kehitystä tulee seurata ovat mm. käsi- ja taideteollisuus, viestintä- ja informaatiotieteet, tietojenkäsittely, sähkö- ja automaatiotekniikka, kauneudenhoitoala ja matkailuala.

- Ville Heinonen (opetusministeriö), puh. (09) 160 77098
- Kirsi Kangaspunta (opetusministeriö), puh. (09) 160 77252