Etusivu » Tiedotteet » Koulutus » Energiateollisuus mukaan Kestävän kehityksen yhteiskuntasitoumukseen

Energiateollisuus ry

Energiateollisuus mukaan Kestävän kehityksen yhteiskuntasitoumukseen

Julkaistu: 12.03.2014 klo 11:26
Julkaisija: Energiateollisuus ry

Valtiovarainministeri Jutta Urpilaisen ja ympäristöministeri Ville Niinistön johtama Kestävän kehityksen toimikunta julkaisi tänään Kestävän kehityksen yhteiskuntasitoumuksen. Energiateollisuus ry jätti oman toimenpidesitoumuksensa ensimmäisten joukossa.

Energiateollisuuden toimenpidesitoumuksen sisältö vastaa laajasti yhteiskuntasitoumuksessa asetettuihin tavoitteisiin. Energiateollisuuden sitoumuksen aihekokonaisuudet ovat:

1. Sähkön pientuotannon mahdollistaminen
  2. Sähköisen liikenteen edistäminen
  3. Kaukolämmön ja -jäähdytyksen kehittäminen yhdessä asiakkaiden kanssa
  4. Oppilaitosyhteistyön ja kesätyöpaikkojen tarjonnan edistäminen

Energia-alan visiona on hiilineutraali sähkö ja kaukolämpö vuoteen 2050 mennessä.

– Tässä ei ole kyse vain energian tuotantotapojen muutoksesta, vaan myös toimintatapamuutoksista koko energiajärjestelmässä, korostaa Energiateollisuus ry:n toimitusjohtaja Juha Naukkarinen.

– Sähkön pientuotanto ja uudet toimintatavat kaukolämmityksessä ja -jäähdytyksessä tarjoavat asiakkaille mahdollisuuksia. Liikenteen sähköiset ratkaisut parantavat energiatehokkuutta ja korvaavat fossiilisia polttoaineita. Oppilaitosyhteistyöllä pyrimme lisäämään kansalaisten mielenkiintoa omaan energiankäyttöönsä ja kiinnostusta hakeutua energia-alalle, Naukkarinen jatkaa.

Toimenpidesitoumus tukee hiilineutraalin vision toteutumista

Energiateollisuus valmistelee pientuotannon verkkoon liittämistä koskevaa ohjeistusta sekä kouluttaa ja tiedottaa sähköverkkoyhtiöitä laajasti pientuotannosta ja sen verkkoon liittämisen hyvistä käytännöistä. Pientuotannon markkinoille pääsyä edistetään viestinnän avulla ja kouluttamalla sähkönmyyjiä pientuotannon markkinoillepääsyn mahdollisuuksista.

Energiateollisuuden tavoitteena on kattava sähköisen liikenteen infrastruktuuri. Yrityksiä kannustetaan ja neuvotaan sähköisen liikenteen palveluiden kehittämiseen.

Energiateollisuus edistää vähähiilistä kaukolämmitystä ja -jäähdytystä panostamalla tutkimukseen ja kehitykseen sekä luomalla uusia tuotteita ja palveluita, jolloin tavoitteet voidaan saavuttaa. Tavoitteena on, että kaukolämpöliiketoimintaa harjoittavat yritykset sitoutuvat kehittämään kaukolämpö- ja jäähdytystuotteita yhdessä asiakkaiden ja yhteistyökumppaneiden kanssa entistä paremmaksi ja asiakkaiden vaatimuksia vastaavaksi.

Energiateollisuus tukee jäsenistöään nuorisoyhteistyössä, josta tuoreimpana esimerkkinä toimii alan yhteinen kesätyökampanja ”Sanoita itsellesi kesäduuni”. Lisäksi yritysten ja oppilaitosten yhteistyötä kehitetään ja pidetään yllä pitkäjänteisesti. Konkreettisina välineinä yhteistyölle ovat yritysten energiansäästöviikolla tarjoamat alakoulun 2-luokkalaisten yritysvierailut ja 9-luokkalaisille järjestettävät Energiaa Suomessa -voimalaitosvierailut eri puolilla Suomea.

Linkit:
Energiateollisuuden Kestävän kehityksen toimenpidesitoumus
Suomi, jonka haluamme 2050 – Kestävän kehityksen yhteiskuntasitoumus

Kestävän kehityksen yhteiskuntasitoumuksessa julkishallinto yhdessä muiden yhteiskunnallisten toimijoiden kanssa sitoutuu edistämään kestävää kehitystä kaikessa työssään ja toiminnassaan. Sitoumukseen kirjatut tavoitteet konkretisoituvat teoilla, joihin eri tahot omissa toimenpidesitoumuksissaan sitoutuvat.

Toimitusjohtaja Juha Naukkarinen, p. 050 60 772, juha.naukkarinen@energia.fi
Johtaja Jukka Leskelä, p. 050 593 7233, jukka.leskela@energia.fi