Etusivu » Tiedotteet » Koulutus » Elokuvapolku on vuoden taidekasvatusteko

Elokuvapolku on vuoden taidekasvatusteko

Julkaistu: 07.04.2014 klo 12:19
Julkaisija: Kansallinen audiovisuaalinen instituutti

Kansallisen audiovisuaalisen instituutin (KAVI) julkaisema Elokuvapolku-verkkopalvelu on palkittu vuoden 2013 taidekasvatustekona. Kuvataideopettajat ry on myöntänyt Myötätuulta kuvataiteesta -kunniakirjan kouluille suunnatulle elokuvaportaalille.

KAVIn vuonna 2013 julkaisema Elokuvapolku-verkkopalvelu on suunniteltu kouluissa tehtävän elokuvakasvatuksen tueksi. Se antaa opettajille ja kasvattajille konkreettisia keinoja havainnollistaa elokuvakerronnan tekniikoita ilmaisten näytteiden avulla. Elokuvapolku tarjoaa monipuolisia välineitä elokuvataiteesta oppimiseen monenikäisille koululaisille ja opiskelijoille alakoululaisista lukioikäisiin.

Kuvataideopettajat ry näkee Elokuvapolun erityisenä ansiona sen, että sivusto ei ole sidottu koulukohtaisiin määrärahoihin, vaan että se tarjoaa kouluille mahdollisuuden käyttää elokuvanäytteitä omassa opetuksessaan maksutta. Sivusto vahvistaa siten koulujen mahdollisuutta käyttää elokuvanäytteitä luvanvaraisesti.

Elokuvapolun perustana on suurten studioiden, Suomi-Filmin ja Suomen Filmiteollisuus Oy:n, kulta-ajan tuotanto. KAVIn vuonna 2011 hankkimat elokuvien omistusoikeudet kattavat kotimaisen elokuvan keskeisen aarteiston.

Lyhyiden, vapaasti käytettävien elokuvanäytteiden lisäksi sivustolle tulee myös pitkiä kotimaisia elokuvia, joihin voi koululuokissa tutustua KAVIlta tilattavien tunnusten avulla. Tällä hetkellä verkkopalvelussa on jo Matti Kassilan klassikko-ohjaus Komisario Palmun erehdys (1960). Sivuston jatkokehitykseen panostetaan jatkuvasti ja jo syksyllä 2014 saadaan uusia elementtejä koulujen opetuskäyttöön.

Kuvataideopettajat ry:n vuosittain myöntämä Myötätuulta kuvataiteesta -kunniakirja annetaan saajalleen ansiokkaasta taidekasvatusteosta tai taidekasvatustoiminnasta. Kunniakirjan arvoinen, ansiokas teko tai toiminta lisää kuvataiteen ja visuaalisen kulttuurin perusteiden tuntemusta ja kiinnittää erityishuomiota taidekasvatuksen laaja-alaisuuteen, ajankohtaisuuteen ja liittymiseen muuhun yhteiskuntaan ja kulttuuriseen toimintaan.

Kouluille suunnattuun nettipalveluun voi tutustua osoitteessa elokuvapolku.kavi.fi. Polku on suunniteltu kiinteässä yhteistyössä Koulukinon kanssa ja sen suunnitteluun on osallistunut elokuvakasvatuksen ammattilaisia. Palautteet sivuston osalta voi lähettää osoitteeseen koulut@kavi.fi.

Maria Halonen

ts. toiminnanjohtaja

Kuvataideopettajat ry

maria.halonen@kuvataideopettajat.fi

Kirsi Raitaranta

Kansallinen audiovisuaalinen instituutti

apulaisjohtaja l tulosaluepäällikkö / Audiovisuaalisen kulttuurin edistäminen

0295 338106  l  gsm 0456 5773 81  l  kirsi.raitaranta@kavi.fi  l  www.kavi.fi

Kansallinen audiovisuaalinen instituutti (KAVI) on opetus- ja kulttuuriministeriön alainen virasto, jonka tehtäviä ovat elokuvien sekä radio- ja televisio-ohjelmien säilyttäminen ja niihin liittyvä tutkimus, audiovisuaalisen kulttuurin edistäminen, kuvaohjelmien tarjoamisen valvonta ja mediakasvatuksen edistäminen.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki