Etusivu » Tiedotteet » Koulutus » Elin Blomqvist valittiin jäseneksi eurooppalaisen opiskelijajärjestön ESUn hallitukseen

Suomen opiskelijakuntien liitto - SAMOK ry

Julkaistu: 27.04.2013 klo 00:45
Julkaisija: Suomen opiskelijakuntien liitto - SAMOK ry

Tiedote 26.4.2013
Julkaisuvapaa

Liiketoimintaa opiskeleva Elin Blomqvist on valittu jäseneksi eurooppalaisia korkeakouluopiskelijoita edustavan kattojärjestön (European Students’ Union, ESU) hallitukseen. Valinta tehtiin myöhään perjantaina, kun ESUn jäsenjärjestöt kokoontuivat 64. liittokokoukseensa Unkarin Budapestissä. Liittokokoukseen osallistui yli 120 edustajaa.

Porvoolaislähtöisellä opiskelevalla Blomqvistilla on ollut useita luottamustehtäviä opiskelijoita edustavissa järjestöissä. Blomqvist toimii parhaillaan Suomen Nuorisoyhteistyö – Allianssi ry:n kansainvälisen jaoston jäsenenä. Hän on ollut mm. SAMOKin puheenjohtajana (2012) sekä Arcadan opiskelijakunta – ASKin puheenjohtajana (2011), jossa hän on toiminut myös hallituksen jäsenenä, vastuualueenaan kansainvälisten opiskelijoiden edunvalvonta. Elin on osoittanut erityistä kiinnostusta kansainvälisiä asioita ja Euroopan unionin politiikkaa kohtaan.

Blomqvist opiskelee liiketaloutta ruotsinkielisessä Arcada ammattikorkeakoulussa. Hän aloittaa uudessa tehtävässään heinäkuun alussa 2013.

“Olen erittäin iloinen luottamuksesta, joka minulle on annettu toimia Euroopan tasolla opiskelijoiden edunvalvojana. Tulevalla kaudella aion antaa kaikkeni ESUn kehittämiseksi entistä vaikuttammaksi opiskelijajärjestöksi. Tuleva kausi tuo tullessaan paljon haasteita ESUlle, mutta uskon vakaasti, että juuri valitun hallituksen vahvalla yhteistyöllä pystymme selättämään ne”, toteaa vastavalittu Blomqvist.

ESUn hallitus 2013-2014:
Puheenjohtaja: Rok Primozic (SSU, Slovenia).
Varapuheenjohtajat: Fernando Miguel Galán Palomares (CREUP, Espanja) ja Elisabeth Gerkhe (SFS, Ruotsi).
Muut hallituksen jäsenet: Elin Blomqvist (SAMOK, Suomi), Michael Tolentino Frederiksen (DSF, Tanska), Maros Korman (ŠKRVŠ, Slovakia), Maksim Milto (LSS, Liettua), Erin Nordal (NSO, Norja), Blazhe Todorovski (NSUM, Makedonia), Nevena Vuksanovic (SUS, Serbia).

Puheenjohtajisto työskentelee täysipäiväisesti Brysselissä ja hallituksen jäsenet kukin omassa kotimaassaan. Hallituksen toimikausi päättyy 30.6.2014.

ESU on Brysselissä toimiva 47 kansallisen opiskelijajärjestön kattojärjestö ja edustaa yli 14 miljoonaa opiskelijaa 39 maassa. Vuonna 1982 perustettu järjestö edustaa ja edistää opiskelijoiden koulutuksellisia, taloudellisia ja kulttuurisia tavoitteita. SAMOK ja Suomen ylioppilaskuntien liitto (SYL) ry ovat ESUn jäseniä.

Kuvalinkki: http://samok.fi/uploads/2013/03/SR7_9481.jpg (Kuva: Sakari Röyskö)

Elin Blomqvist, puh. +358 40 775 3040, elin.blomqvist@samok.fi
puheenjohtaja Mikko Valtonen, +358 50 389 1000, mikko.valtonen@samok.fi

Aikaisemmin ESUn hallituksessa olleet suomalaiset:
SAMOK: kautena 2012-2013 Taina Moisander, varapuheenjohtaja
SAMOK: vuonna 2000 Taru Liira, hallituksen jäsen
SYL: vuonna 1999 Antti Pentikäinen, puheenjohtaja
SYL: vuonna 1998 Antti Pentikäinen, hallituksen jäsen
SYL: vuonna 1997 Outi Hannula, hallituksen jäsen

Suomen ammattikorkeakouluopiskelijakuntien liitto – SAMOK ry

Olemme ammattikorkeakouluopiskelijoiden itsenäisesti hallitsema valtakunnallinen, sitoutumaton ja riippumaton edunvalvonta- ja palvelujärjestö. Huolehdimme opiskelijoiden näkemysten saattamisesta valtionhallinnon ja muiden yhteistyötahojen tietoon sekä järjestämme opiskelijoille erilaisia valtakunnallisia palveluja ja alennuksia. SAMOKiin kuuluvilla opiskelijakunnilla on yhteensä noin 59 000 jäsentä. Kaiken kaikkiaan edustamme noin 140 000 ammattikorkeakouluopiskelijaa.