Etusivu » Tiedotteet » Koulutus » Eivätkö yliopistot tarvitse muuta yhteiskuntaa?

Suomen LVI-liitto, SuLVI ry

Eivätkö yliopistot tarvitse muuta yhteiskuntaa?

Julkaistu: 09.12.2014 klo 13:28
Julkaisija: Suomen LVI-liitto, SuLVI ry

Aalto-yliopiston ja Tampereen teknillisen yliopiston suunnitelmat LVI-koulutuksen suhteen hämmentävät. Talotekniikan rooli rakentamisen saralla on vahvistunut jatkuvasti. Se ja muuttuvat rakentamismääräykset edellyttävät vahvaa teknistä osaamista.

Talotekniikan opetus on Aalto-yliopistossa hajautettu eri laitoksiin ja lisäksi vielä eri pääaineiden sisälle. Saadakseen edes jonkinlaisen käsityksen LVI-tekniikasta, opiskelija joutuu käyttämään poikkeuksellista luovuutta yhdistellessään eri laitosten opetusohjelmia. Ongelma on laajempi Tampereen teknillisessä yliopistossa, joka on luopunut LVI-alan professuureista kokonaan.

Yhteiskunta asettaa ja on jo asettanut velvoitteita, joihin on meidän pystyttävä vastaamaan. Lähes nollaenergiarakentaminen ja uusiutuvan energian käyttö ovat hyviä esimerkkejä velvoitteista, joihin olemme jo sitoutuneet, toteaa Suomen LVI-liitto, SuLVI ry:n puheenjohtaja Kalevi Hyvärinen.

Talotekniikka on ollut pitkään vakaa ja houkutteleva työnantaja sekä opiskelijoita kiinnostava ala. Tuotannon ketjussa talotekniikan huippuosaajia tarvitaan kaikissa vaiheissa ja portaissa, eikä vähiten teollisuudessa. Alan kotimainen teollisuus on maantieteellisesti ja osaamiseltaan hyvin kattava käsittäen kymmenittäin hyvin syvälle erikoistuneita yrityksiä. Useimpien liikevaihdosta jopa 50–90 prosenttia tulee viennistä.

Vaativa suunnittelu, globaalin kilpailukyvyn edellyttämä tuotekehitys, projektitoiminta sekä kansainvälinen kauppa tarvitsevat korkeasti koulutettua työvoimaa nyt ja tulevaisuudessa. Talonpoikaisjärjellä katsottuna näyttäisi siltä, että yliopistojen suunnitelmat ovat huomattavassa ristiriidassa elinkeinoelämän tarpeisiin nähden.

Tuntuu todella omituiselta, etteivät Aalto-yliopisto ja Tampereen teknillinen yliopisto halua tunnistaa LVI-alan osaamisen tarpeita. Vai onko niin, että yliopisto elää omaa elämäänsä suojamuurien sisällä ja sieltä tullaan ulos vain, kun haetaan rahoitusta erilaisiin hankkeisiin.

Yliopistoilla on myös yhteiskunnallinen vastuu. Se tarkoittaa, että niiden on otettava huomioon koulutuksessaan yhteiskunnan kehityksen turvaava toiminta ja tarpeet parhaalla mahdollisella tavalla. Nyt vaikuttaa siltä, ettei näin tule jatkossa olemaan, epäilee puheenjohtaja Hyvärinen.

Suomen LVI-liitto, SuLVI ry

Liiton puheenjohtaja Kalevi Hyvärinen, puh. 050 3900 359, t.kalevi.hyvarinen@gmail.com

Hallituksen puheenjohtaja Jukka Itkonen, puh. 050 551 511, jukka.itkonen@itula.fi

Suomen LVI-liitto, SuLVI ry (www.sulvi.fion LVI-alan henkilöiden yhteistyö- ja koulutusjärjestö. SuLVI ylläpitää ja kehittää jäsentensä ammatillista osaamista järjestämällä tietoiskuja, kursseja ja koulutustapahtumia. SuLVIlla on 31 jäsenyhdistystä, joissa on yhteensä noin viisituhatta henkilöjäsentä. Lisäksi SuLVI on tiedon tuottaja ja jakaja. Se kustantaa, julkaisee ja välittää alan opintomateriaalia ja ammattijulkaisuja. SuLVI vastaa kansallisen pätevyydentoteamiselimen FISE Oy:n osakkaana LVI-alan suunnittelijoiden ja työnjohdon pätevyydentoteamisesta.