Etusivu » Tiedotteet » Koulutus » Demariopiskelijoiden Hylkilä: VM:n virkamiehet irti todellisuudesta

Sosialidemokraattiset Opiskelijat - SONK ry

Demariopiskelijoiden Hylkilä: VM:n virkamiehet irti todellisuudesta

Julkaistu: 05.06.2013 klo 12:34
Julkaisija: Sosialidemokraattiset Opiskelijat - SONK ry

KOMMENTTI 5.6.2013

Sosialidemokraattiset Opiskelijat - SONK ry:n varapuheenjohtaja Hanna Hylkilä on tyrmistynyt Valtiovarainministeriön Julkisen talouden kestävyys ja rakenneuudistukset-raportissa (31.5.) olleisiin esityksiin opiskeluaikojen lyhentämisestä. Raportissa pohditaan opintotuen rajaamista vain opintojen tavoiteaikaan tai siirtymistä lainapohjaiseen opintotukimalliin.

Raportissa vilautellaan, että alemman korkeakoulututkinnon voisi suorittaa nykyisen opintotukijärjestelmän puitteissa kuitenkin niin, että tukikuukausien määrä olisi rajattu vastaamaan tavoitesuorittamisaikaa. Ylemmässä korkeakoulututkinnossa sen sijaan ei maksettaisi opintorahaa ja asumislisää vaan opintotuki olisi opintolainaperustainen. Raportti on myös erittäin lukukausimaksumyönteinen ja siinä esitetään lukukausimaksuja tavoiteajan ylittäville opiskelijoille tehokkaana kannustimena nopeampaan valmistumiseen.

- Raportin kirjoittajilta puuttuu selkeästi kosketus opiskelijoiden arkeen. Esitetyt ”korjaukset” nykyjärjestelmään lyövät opiskelijaa vyön alle kovaa ja rapauttavat yhtä tärkeimmistä yhteiskuntamme kulmakivistä, eli laadukasta ja tasa-arvon mahdollistavaa koulutusta. Esitetyt muutokset eivät salli opiskelijalle ensimmäistäkään virheliikettä, sekä rajoittavat opiskelijan mahdollisuuksia suunnitella opiskelun ulkopuolista elämää, kuten esimerkiksi arvokasta järjestötoimintaa tai perheen perustamista, huomauttaa varapuheenjohtaja Hylkilä.

Raportissa viitataan usein Iso-Britannian korkeakoulujärjestelmään, jossa lukukausimaksut ovat erittäin korkeita ja koulutukseen hakeutuminen riippuu vahvasti opiskelijan varallisuustaustasta. Iso-Britanniassa vallitsee luokkayhteiskunta, jossa tuloerot ovat suuret, köyhyys periytyy vahvasti ja jossa koulutus kohdistuu enenevästi hyvätuloisille.

- Raportin esittämien “korjaus”ehdotusten sijasta tulisi katseet kääntää opinto-ohjauksen kehittämiseen ja opiskelijan valmiuksiin selvitä korkeakouluopinnoista niin taloudellisesti kuin henkisesti. Meidän tulee pitää kiinni maksuttomasta ja hyvin tuetusta koulutuksestamme, jos haluamme selvitä globaalissa kilpailussa ja edistää kansalaistemme hyvinvointia, painottaa varapuheenjohtaja Hylkilä.

Lisätietoja,

Hanna Hylkilä, hanna.hylkila@gmail.com, 044 277 8209