Etusivu » Tiedotteet » Koulutus » Demarinuorten Räsänen: Loppu elättinä olemiselle – toisen asteen opintotuki kuntoon!

Sosialidemokraattiset Nuoret ry

Julkaistu: 28.02.2013 klo 09:25
Julkaisija: Sosialidemokraattiset Nuoret ry

Demarinuoret odottaa hallituksen lunastavan lupauksensa toisen asteen opiskelijoiden aseman parantamisesta. Demarinuorten puheenjohtajan Joona Räsäsen mukaan opintotuen uudistaminen on jämähtänyt taas kerran keskusteluun korkea-asteen opintotuesta. Räsäsen mielestä uudistuksessa on panostettava kaikkein tärkeimpään kehitystarpeeseen, eli itsenäisesti asuvien toisen asteen opiskelijoiden toimeentulon mahdollistamiseen.

- Toisella asteella opiskeleville on annettu lupauksia toisensa perään. Nyt on aika lunastaa nuo lupaukset ja poistaa vanhempien tulojen vaikutus omillaan asuvien opiskelijoiden opintotukeen ja asumislisään. Eihän tämmöinen elättinä oleminen ole tätä päivää, puheenjohtaja Räsänen ärähtää.

Demarinuoret ovat huolissaan nykytilanteesta, jossa moni opiskelija jää täysin vaille taloudellista tukea. Tuen puute jarruttaa opiskelijoiden itsenäistymistä ja estää heitä hakeutumasta toivomalleen alalle, mikäli opiskelupaikkaa ei ole saatavilla vanhempien kodin ulottuvilta.

- Nuorten näkökulmasta toisen asteen opintotuelle on suurempi tarve kuin pitkiin aikoihin. Oppilaitosverkon harvennukset ovat siirtäneet opiskelupaikkoja suurempiin yksiköihin, toisinaan pois nuorten kotipaikkakunnilta. Samalla myös tarve muuttaa opiskelupaikan perässä on kasvanut. Muuttuneeseen tilanteeseen on herättävä nyt! Opintotukijärjestelmän on tuettava jokaisen nuoren mahdollisuutta hakeutua mieluisalle alalle. On kestämätöntä ylläpitää tilannetta, jossa nuoren tulevaisuuden suunnitelmat riippuvat vanhempien halusta tai kyvystä elättää omillaan asuvaa lastaan, puheenjohtaja Räsänen linjaa.

- Luotan hallituksen tahtotilaan muuttaa toisen asteen opintotukea ja toivon jokaisen hallituspuolueen ottavan tiukan kannan asian korjaamiseksi. Asia on tärkeä sekä tasa-arvon näkökulmasta että hallituksen keskeisen tavoitteen, nuorisotakuun toteutumisen kannalta. Meidän on tuupittava jokaista nuorta oikeaan suuntaan, ketään ei ole varaa menettää. Nuorten tarpeet eivät saa jäädä muiden toiveiden varjoon, Räsänen vetoaa.

Lisätiedot:
Joona Räsänen