Etusivu » Tiedotteet » Koulutus » ARVO 2, Lääketieteen uudisrakennus Tampereen Kauppiin

SYK Oy

ARVO 2, Lääketieteen uudisrakennus Tampereen Kauppiin

Julkaistu: 07.04.2014 klo 12:56
Julkaisija: SYK Oy

Mediatiedote

Julkaisuvapaa 7.4. klo 12:00

ARVO 2, Lääketieteen uudisrakennus Tampereen Kauppiin

Suomen Yliopistokiinteistöt Oy rakennuttaa Tampereen yliopiston käyttöön noin 25 000 bruttoneliön uudisrakennuksen Kaupin kampusalueelle Tampereelle. Tampereen yliopiston lääketieteen ja terveystieteiden yksiköiden sekä BioMediTechin toiminnot

keskitetään Kaupissa vuonna 2016 valmistuvaan uudisrakennukseen, joka rakennetaan nykyisen Arvo-rakennuksen yhteyteen.

Uudisrakennus tukee yliopiston strategiaa yhdistäen toimintoja, parantaen tilatehokkuutta sekä hyödyntäen synergiaa ja yhteiskäyttöisyyttä. Yliopisto keskittää terveydenalan opetuksen ja tutkimuksen näihin tiloihin. Tilat luovat toiminnallista synergiaa, joka on yliopiston strategian mukaista monitieteellisyyttä sekä yli tutkimusalueiden ja tieteenalojen ulottuvaa yhteistyötä. Alueella toimijat tekevät yhteistyötä yli omien toiminta-alueiden, toiminnallisten ja koulutuksen tavoitteiden saavuttamiseksi.

Uudisrakennus sijoittuu lääketieteen ja terveystieteiden yksiköiden käytössä olevan Arvo-rakennuksen viereen. Arvo-rakennuksen tilat pysyvät pääosin ennallaan ja rakennukset yhdistetään toisiinsa aula- ja ravintolatiloilla. Rakennusten yhteenlaskettu pinta-ala on noin 33 000 neliömetriä. Uudisrakennukseen sijoitetaan laboratorio-, opetus- ja toimistotiloja. Molempien rakennusten tilat ovat yhteiskäyttöisiä ja täydentävät toisiaan. Alue on vilkas lääketieteen keskus ja välittömässä läheisyydessä sijaitsevat myös Tampereen yliopistollisen sairaalan tilat.

-       SYK Oy:n investointiohjelma on tällä hetkellä noin 407 milj. euroa. Investoinneista merkittävä osa kohdistuu lääketieteeseen, yhteensä noin 180 milj. euroa. Tampereen Kaupin hanke on merkittävä osa tätä lääketieteen investointisarjaa. Arvo2 on myös yksi suurimmista SYK Oy:n nyt käynnissä olevista hankkeista. Jotta hanke on saatu toteutusasteelle, on sitä edeltänyt mittava kiinteistöhallinnollinen järjestely. Hyvä yhteistyö PSHP:n kanssa on mahdollistanut nyt toteutettavan investoinnin. Hankkeen ajoitus on erittäin osuva rahoitusmarkkinoiden ja rakentamisen suhdanteiden näkökulmasta, ja se luo osaltaan edellytyksiä Tampereen talousalueen vireänä pysymiseen, kertoo toimitusjohtaja Sievänen.

Tampereen yliopiston rehtorin Kaija Hollin mukaan uudet tilat parantavat opetuksen ja tutkimuksen toimintaedellytyksiä, lisäävät yksiköiden mahdollisuuksia resurssien yhteiskäyttöön ja edistävät yksikkö- ja organisaatiorajat ylittävien tutkimushankkeiden toteuttamista.

-       Tavoitteena on laitteiden, tilojen ja henkilöstön käytön parempi koordinaatio tutkimuksen ja opetuksen vahvistamiseksi. Samalla vahvistetaan yhteistyötä koko Kaupin alueella ja eri toimijoiden kesken, esimerkiksi uudisrakennuksen kellarikerrokseen sijoittuu Pirkanmaan sairaanhoitopiirin kuntayhtymän, Tampereen ammattikorkeakoulun ja Tampereen yliopiston yhteinen kliinisten taitojen oppimisympäristö eli niin kutsutut Taito-tilat, kertoo rehtori Holli.

Tilojen suunnittelussa huomioidaan myös lääkärikoulutuksen aloituspaikkojen lisäys nykyisestä 105 opiskelijasta 145 opiskelijaan vuoteen 2016 mennessä. Kaupin kampuksen laboratoriotoiminnot kootaan yhteen, tähän perustettavaan laboratoriokeskukseen.

Rakennuksesta tehdään kestävän kehityksen periaatteiden mukainen ja sille asetetaan tavoitteeksi BREEAM –rakennusten ympäristöluokitusjärjestelmän mukainen Very Good taso. BREEAM -ympäristöluokitus on yksi vanhimmista ympäristöluokitustyökaluista ja järjestelmä antaa pisteitä mm. liikennemahdollisuuksista, maankäytöstä, päästöistä sekä energian ja veden käytöstä. Myös rakennusten käyttöolosuhteet ja käytetyt materiaalit pisteytetään.

Lisätietoa rakennushankkeesta antaa:

Suomen Yliopistokiinteistöt Oy
Johtaja Aki Havia, rakennuttaminen & ylläpito
puh: 040 5277 511
Email: aki.havia@sykoy.fi

Kuvapyynnöt:

Suomen Yliopistokiinteistöt Oy
Asiakkuus- ja viestintäasiantuntija Anita Rinne
anita.rinne@sykoy.fi
puh. 050 534 6340

Suomen Yliopistokiinteistöt Oy (Syk Oy) on vakavarainen ja innovatiivinen kiinteistönkehittäjä. Syk Oy omistaa, rakennuttaa ja vuokraa tiloja yliopistojen ja korkeakoulujen tarpeisiin pääkaupunkiseudun ulkopuolella. Syk Oy kehittää innovatiivisia oppimisympäristöjä, jotka tukevat tutkimustyötä ja opiskelua. Suomen Yliopistokiinteistöt omistavat Suomen valtio sekä pääkaupunkiseudun ulkopuoliset yliopistot.

www.sykoy.fi

Tampereen yliopisto on avoin ja aktiivinen, yhteiskunnallisen perinteensä tunteva yliopisto. Sen toiminnassa painottuvat yhteiskunnan ja terveyden monialainen tutkimus ja opetus. Tampereen yliopisto on Suomen suosituin monialayliopisto, jossa on yli 15 000 tutkinto-opiskelijaa. Henkilökuntaa on noin 2 200.

www.uta.fi