Etusivu » Tiedotteet » Koulutus » Ammattiliitoilta suositus liikunta-alan työsuhteen ehdoiksi

Nuoriso- ja Liikunta-alan asiantuntijat ry

Ammattiliitoilta suositus liikunta-alan työsuhteen ehdoiksi

Julkaistu: 06.03.2015 klo 10:15
Julkaisija: Nuoriso- ja Liikunta-alan asiantuntijat ry

Akavan Erityisalat ja Nuoriso- ja Liikunta-alan asiantuntijat (Nuoli) ovat laatineet suosituksen yksityisen liikunta- ja liikuntapalvelualan työsuhteen ehdoiksi. Suosituksessa määritellään kuukausi- ja tuntipalkkaisten työntekijöiden vähimmäispalkat vaativuusryhmittäin sekä muut työsuhteen ehdot.

Liitot esittävät, että suositusta sovelletaan liikunta- ja liikuntapalvelualan yritysten, paikallisten urheilu- ja liikuntajärjestöjen, säätiöiden ja muiden yhteisöjen palveluksessa oleviin työntekijöihin.

Yksityinen liikunta- ja liikuntapalveluala on järjestäytymätön eli villi toimiala eli alalla ei ole lainkaan työehtosopimuksia. Eri työnantajilla on omia talokohtaisia käytäntöjä, joista ne sopivat työntekijöiden kanssa henkilökohtaisen työsopimuksen laadinnan yhteydessä. Työehtosopimusten solmimista on hankaloittanut mm. se, että alan työnantajat eivät ole kattavasti järjestäytyneet työnantajaliiton jäseniksi.

Akavan Erityisalojen ja Nuoriso- ja Liikunta-alan asiantuntijoiden tavoitteena on, että nyt julkaistava suositus kehittää ja yhtenäistää työsuhteen ehtoja yksityisellä liikunta- ja liikuntapalvelualalla.

– Työnantajat voivat hyödyntää suositusta yhtenäistäessään työntekijöiden työsuhteen ehtoja. Tämä lisää henkilöstön oikeudenmukaisuuden kokemusta, työtyytyväisyyttä ja heijastuu myönteisesti työn laatuun, sanoo Akavan Erityisalojen edunvalvontayksikön päällikkö Helena Lamponen.

– Samoin työntekijöiden kannattaa itse ehdottaa henkilökohtaisen työsopimuksensa laadinnan yhteydessä, että työsuhteessa sovelletaan tämän suosituksen mukaisia ehtoja, Lamponen korostaa.

– Sekä työntekijät että työnantajat ovat julkisuudessa toivoneet selkeämpiä pelisääntöjä liikunta-alalle. Uskomme nyt julkaistavan suosituksen hyödyntävän molempia osapuolia, sanoo Nuoriso- ja Liikunta-alan asiantuntijoiden puheenjohtaja Mika Pietilä.

– Jäsenillemme on olennaisen tärkeää, että liikunta-alalle korkeakoulutettujen työntekijöiden asema huomioidaan entistä paremmin työmarkkinoilla. Ongelmana on mm. se, että liikunnan alemman korkeakoulututkinnon suorittaneet saattavat olla työnhaussa käytännössä samalla viivalla kaupallisten ohjaajakurssien suorittaneiden kanssa. Nämä koulutukset, esimerkiksi Personal Trainer -ohjaajakurssit ovat virallisen koulutusjärjestelmän ulkopuolisia lyhyitä kursseja.

Liikunnan korkeakoulututkinnon suoritaneet ovat kouluttautuneet ammatillisiin asiantuntijatehtäviin. Suosituksessa korkekoulututkinto on huomioitu pätevyysvaatimuksena vaativammissa työ-, asiantuntija- ja johtotehtävissä.

Suositus on jaossa 18.–19.3.2015 Tampereella järjestettävillä Sportec 2015 –messuilla, joilla se jaetaan mm. Liikunnan Ammattilainen -messulehden liitteenä.

Akavan Erityisalat
Helena Lamponen, edunvalvontayksikön päällikkö
puh. 0201 235 352
helena.lamponen@akavanerityisalat.fi