Etusivu » Tiedotteet » Koulutus » Ammatilllisten opettajien kelpoisuutta tarkennetaan

Ammatilllisten opettajien kelpoisuutta tarkennetaan

Julkaistu: 12.02.2010 klo 11:38
Julkaisija: Opetusministeriö

Opetusministeriön työryhmä on on selvittänyt ammatillisten opintojen opettajien sekä rehtoreiden kelpoisuusvaatimuksia. Työryhmä luovutti raporttinsa opetusministeri Henna Virkkuselle perjantaina.

Työryhmä selvitti ammatillisessa koulutuksessa ja työelämässä tapahtuneiden muutosten vaikutuksia ammatillisten aineiden opettajien ja rehtoreiden osaamisvaatimuksiin ja sitä kautta kelpoisuusvaatimuksiin. Työryhmän mukaan voimassa olevat kelpoisuusvaatimukset ovat edelleen pääsääntöisesti toimivat, mutta niihin tulee tehdä tiettyjä tarkistuksia, jotta ne vastaisivat ammatillisessa koulutuksessa ja työelämässä tapahtuneisiin muutoksiin.

Työryhmä esittää ammatillisten opettajien kelpoisuusvaatimuksien selkeytettämistä siten, että vastaisuudessa ammatillisten opintojen opettajien pohjakoulutusvaatimuksena olisi pääsääntöisesti soveltuva korkeakoulututkinto tai sen puuttuessa korkein opetustehtävää vastaavan alan tutkinto.

Ammattitaitoisten opettajien saatavuuden varmistamiseksi tekniikan ja liikenteen alan, metsäalan, sirkus- ja tanssialan, kotityö- ja puhdistuspalvelualan sekä hotelli-, ravintola- ja cateringalan perustutkinnossa koulutusvaatimuksena olisi soveltuvan korkeakoulututkinnon ohella myös soveltuva erikoisammattitutkinto tai sen puuttuessa muu alakohtaisen ammattiosaamisen tuottava tutkinto tai koulutus.

Sosiaali- ja terveysalan opettajien osaamisen ja kelpoisuuden osalta esitetään selvitystyön jatkamista.

Ammatillisen koulutuksen rehtoreilta edellytettäisiin vastaisuudessa ylempää korkeakoulututkintoa, opettajan kelpoisuutta, riittävää työkokemusta opetusalan tehtävissä sekä riittävää opetushallinnon tuntemusta. Rehtoriksi voitaisiin myös ottaa henkilö, mikäli tämä kolmen vuoden kuluessa suorittaisi opettajan pedagogiset opinnot.

Työryhmä ehdottaa edelleen, että ammatillisen opettajankoulutuksen ja ammatillisen erityisopettajakoulutuksen tarjontaa lisätään, jotta se vastaisi opettajien eläköitymisen tarpeisiin. Opetusministeriön tulisi myös käynnistää toimenpideohjelma ammatillisten opettajien kelpoisuustilanteen parantamiseksi, osaamisen vahvistamiseksi ja työn vetovoiman lisäämiseksi.

Raporttiin liittyy Opetusalan ammattijärjestö OAJ:n sekä Haaga-Helian ammatillisen opettajakorkeakoulun edustajan eriävä mielipide.

- - -

Lisätietoja: työryhmän puheenjohtaja, johtaja Mika Tammilehto, puh. (09) 160 77391

Työryhmän raportti