Etusivu » Tiedotteet » Koulutus » Amiedusta valmistui kaupan alalle osaajia

Amiedu

Amiedusta valmistui kaupan alalle osaajia

Julkaistu: 11.06.2015 klo 14:45
Julkaisija: Amiedu

Amiedun kaupan yksikön ensimmäisessä yhteisessä valmistujaisjuhlassa juhlittiin aikuisopiskelijoita, jotka valmistuivat kaupalliseen perus- tai ammattitutkintoon.

Kaupan ala sai jälleen lisää osaavia ammattilaisia. Valmistuneiden aikuisopiskelijoiden puolesta valmistujaisjuhlassa puhui Niina Härkin. Hän kiitti puheessaan sekä muita opiskelijoita että Amiedun kouluttajia hyvästä yhteishengestä.

Niina Härkin suoritti liiketalouden perustutkinnon ja valmistui merkonomiksi. Taloushallinnon tuore ammattilainen on valmis uuteen uraan.

- Olen tehnyt asiakaspalvelualan töitä jo 14-vuotiaasta. Ennen Amieduun tuloani olin ravintolassa töissä. Jouduin polvileikkaukseen, ja kun olin seisomatyöntekijä, aloin ortopedinkin suosituksesta miettiä uranvaihdosta. Kirjanpidon avustavat tehtävät olivat tulleet minulle tutuiksi, joten valitsin tämän alan.

Niina tiivistää kokemuksensa Amiedusta lauseeseen: parempaa en olisi voinut toivoa.

- Sain tarvittaessa runsaasti tukea, aina osattiin neuvoa. Tietokoneissa oli minulle jonkin verran opittavaa, niitä en ollut aiemmissa töissäni niin käyttänyt. Nekin tulivat tutuiksi. Kun pääsin tilitoimistoon harjoitteluun, pääsin heti itse tekemään kunnolla töitä, ammattilaiset tietenkin tukenani. Nyt olen mahdollisesti syksyllä jatkamassa vielä opinnoissa eteenpäin.

Mikael Murro suoritti Amiedussa logistiikan perustutkinnon oppisopimuksella ja sai siitä todistuksensa jo toukokuussa.

- Olen ollut vuodesta 2011 varastolla töissä. Satuin huomaamaan Amiedun ilmoituksen, ja päätin hakea oppisopimuskoulutukseen. Minusta oppisopimus on erittäin hyvä mahdollisuus oppia, työskennellä ja suorittaa samalla tutkinto. Se toimi erittäin hyvin.

Koulutusta Mikael kuvaa käytännönläheiseksi.

- Vaikka olen muutaman vuoden ollut töissä varastolla, opin paljon uutta asiaa alkaen vaikka dokumenttien käsittelystä. Ymmärrän paremmin logistiikkaketjuja ja sain hyvän kokonaiskuvan varaston toiminnasta. Opiskelun, työn ja vapaa-ajan yhdistämisessä ei ollut ongelmia. Olin päättänyt, että hoidan homman maaliin. Se vaati vain kunnollista paneutumista asiaan. Opetus oli ammattitaitoista ja plussaa annan verkko-oppimisympäristölle, jonka kautta tehtiin esimerkiksi tehtäviä.

Kaupan ala panostaa osaamisen kehittämisen, mikä näkyi valmistujaisjuhlassa Lidl Suomi Ky:n oppisopimusopiskelijoiden suurena määränä. Lidl Suomi Ky:n toimitusjohtaja Lauri Sipponen painotti puheessaan osaamisen kehittämisen merkitystä.

- Kannustan kaikkia tekemään töitä oman osaamisensa ja kilpailukykynsä kasvattamiseksi. Työelämässä pärjäävät ne ahkerat ja innokkaat ihmiset, jotka havaitsevat, ymmärtävät ja analysoivat asioita, määrittävät tarvittavia toimenpiteitä ja osaavat seurata toimenpiteiden onnistumisia. Valmiuksia näihin viiteen taitoon olette nyt te valmistuneet saaneet. Lidlissä olemme linjanneet, että henkilöstömme osaaminen on menestyksemme kulmakiviä. Panostamme paljon sisäisiin koulutuksiin ja tutkintoihin johtaviin koulutuksiin. Lidlissä suoritetaan tutkintoihin johtavia koulutuksia kymmeniä joka vuosi. Näistä koulutuksista valmistuneita on jo useita satoja Lidlissä töissä. Tulemme myös jatkossa panostamaan paljon osaamistason nostamiseen tässä nopeasti muuttuvassa maailmassa. Kehitämme niin prosessejamme kuin henkilöstöämme kaikin keinoin.

Amiedun rehtori Timo Karkola korosti puheessaan kaupan alan merkitystä Suomen suurimpana työllistäjänä.

- Kauppa on aina ollut toimialojen eturintamassa, kun henkilöstön osaamiseen ja työhyvinvointiin on panostettu. Tämän hetken vahvat trendit, kuten osaamisen johtaminen, ydinosaamiset sekä tehtäväkohtaiset osaamisprofiilit otettiin käsitteinä kaupan alalla käyttöön jo 1990-luvulla, ja kaupan alalla moniosaaminen on arkea.

Valmistujaisjuhlassa oli mukana valmistuvia aikuisopiskelijoita liiketalouden perustutkinnon, merkonomin, asiakaspalvelun ja myynnin sekä taloushallinnon osaamisalan puolelta. Lisäksi valmistui taloushallinnon ammattitutkinnon suorittanut sekä markkinointiviestinnän ammattitutkinnon suorittaneita, jotka olivat suorittaneet markkinointiassistentin tai visuaalisen markkinoijan osaamisalat. Osa opiskelijoista suoritti tutkinnon Nuorten aikuisten osaamisohjelman puitteissa.

Amiedu on Suomen johtava ammatillinen aikuiskouluttaja ja työelämän kehittäjä. Amiedu auttaa sekä työyhteisöjä että yksilöitä saavuttamaan muutospäämääränsä. Tunnemme työelämän ja tarjoamme lisäarvoa tuottavia palveluratkaisuja osaamisen ja prosessien kehittämiseen. Keskitymme asiakkaille lisäarvoa tuottavaan toimintaan. Palveluratkaisumme vaikuttavuus muodostuu pitkäjänteisen kumppanuuden, yrityksien muutoksen hallintaa tukevien räätälöityjen konsultointi-, valmennus- ja koulutusratkaisujen, kattavan tuotevalikoiman ja kilpailukykyisen hinnoittelun avulla. www.amiedu.fi

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki