Etusivu » Tiedotteet » Koulutus » Amiedu mukana kehittämässä puhdistuspalvelualalle parhaita kansainvälisiä käytäntöjä

Amiedu

Julkaistu: 10.06.2015 klo 15:00
Julkaisija: Amiedu

Amiedu osallistui kansainväliseen puhdistuspalvelualan kehittämishankkeeseen. Tavoitteena on ollut tunnistaa ja dokumentoida alan parhaat käytännöt.

Amiedu on ollut mukana puhdistuspalvelualan kumppanuushankkeessa The best cleaning practice in Europe. Kolmivuotinen hanke on osa EU:n elinikäisen oppimisen ohjelmaan kuuluvaa Leonardo da Vinci -ohjelmaa, ja se päättyy tämän vuoden heinäkuussa. Hanke on päässyt tavoitteeseensa: sen aikana on selvitetty eri maiden standardeja ja kerätty puhdistuspalvelualan tutkimustietokantaa.

Mikäli puhdistuspalvelualan kehitys pysyy ennallaan, ovat alan työllisyysnäkymät Suomessa edelleen hyvät ja alalle tarvitaan jatkuvasti lisää koulutettua työvoimaa. Puhdistuspalvelualan ammattilaiset vastaavat päivittäisen ympäristömme viihtyvyydestä sekä osaltaan huolehtivat kiinteistöjen arvon säilymisestä. Projektin yhtenä tärkeänä tavoitteena onkin ollut tunnistaa yhtäläisyydet ja eroavaisuudet eri maiden koulutuksissa ja pätevyysvaatimuksissa.

Lisäksi on selvitetty, minkälaisia standardeja siivousalalla on käytössä eri maissa ja mitä tutkimuksia eri maissa on tehty siivousalalla. Selvitysten ja vertailujen avulla pystytään eri maiden vahvuuksista rakentamaan parhaita käytäntöjä siivousalalle.

Projektin aikana on ollut seitsemän tapaamista, joissa on käyty läpi eri maiden käytäntöjä ja pyritty löytämään erialaisia vahvuuksia toiminnoissa. Työn pohjalta syntynyttä materiaalia on tallennettu projektin internetsivuille. Sivuilta löytyy muun muassa kuvauksia siivousalan koulutuksista eri maissa ja tietokanta siivousalalla tehdyistä tutkimuksista.

Hankkeen tuloksiin voi tutustua osoitteessa http://www.puhastusekspert.ee/index.php?page=314

Hankkeeseen osallistui viisi kumppania eri maista. Hankkeen koordinoijana on toiminut OÜ Puhastusekspert Virosta. Muina toimijoina Amiedun lisäksi ovat olleet Matisz, Magyar Tisztítás-technológiai Szövetség Unkarista, Scuola Nazionale Servizi Foundation Italiasta ja Polish Cleaning Chamber of Commerce Puolasta.

Elina Oivanen, kouluttaja, Amiedu
Sähköposti: elina.oivanen(at)amiedu.fi

Amiedu on Suomen johtava ammatillinen aikuiskouluttaja ja työelämän kehittäjä. Amiedu auttaa sekä työyhteisöjä että yksilöitä saavuttamaan muutospäämääränsä. Tunnemme työelämän ja tarjoamme lisäarvoa tuottavia palveluratkaisuja osaamisen ja prosessien kehittämiseen. Keskitymme asiakkaille lisäarvoa tuottavaan toimintaan. Palveluratkaisumme vaikuttavuus muodostuu pitkäjänteisen kumppanuuden, yrityksien muutoksen hallintaa tukevien räätälöityjen konsultointi-, valmennus- ja koulutusratkaisujen, kattavan tuotevalikoiman ja kilpailukykyisen hinnoittelun avulla. www.amiedu.fi

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon