Etusivu » Tiedotteet » Koulutus » Ajankohtaista Uudeltamaalta: Tekesin rahoituksella syntyi digitaalinen matematiikan personal trainer

Tekes tiedottaa

Julkaistu: 05.03.2015 klo 13:19
Julkaisija: Tekes tiedottaa

Pelistudio 10monkeysin matematiikkapeleissä alakoululaiset selvittävät veikeiden apinoiden avustuksella laskuja ja kertotaulua. Innostavat verkko- ja mobiilipelit keräävät lapsia laskennon pariin niin Suomessa kuin ulkomailla. Vauhtia tuotekehitykseen on haettu mm. Tekesin Oppimisratkaisut-ohjelmasta.

Ajatus digitaalisista matematiikan oppimateriaaleista lähti suomalaiselta pedagogilta, joka huomasi, ettei aineen opettaminen ole kehittynyt yhdessä vuosikymmenien mukana. Lopputuloksena syntyi 10monkeysin kehittämä pilvipohjainen oppimissovellus Math World, jonka opettaja voi ottaa käyttöön perinteisen opetusmateriaalin rinnalle – ja mikä tärkeintä, tehdä matematiikan oppimisesta hauskaa!

10 apinaa motivoi oppimaan

10monkeysin lippulaiva Math World on laaja selainpohjainen harjoittelutyökalu, jota voi käyttää niin kotona kuin koulussa. Yrityksen toimitusjohtaja Katri Björklund kuvailee ratkaisua matematiikan personal traineriksi.

"Kun tehtäviä suoritetaan, sovellus tekee oppimisesta statistiikkaa opettajalle, joka voi seurata yksittäisen oppilaan tai koko luokan kehitystä", kertoo Björklund.

Oppimiseen motivoivat paitsi hauskat pelit ja niistä saatu palaute, myös 10 apinahahmoa. Hahmot seikkailevat Math Worldin lisäksi opiskelua tukevissa applikaatioissa.

"Koemme, että opettajilla pitäisi olla mahdollisimman monenlaisia välineitä opettamiseen. Ei ole vain yhtä tapaa opetella asioita, vaan monipuolisuudessa on etuja", Björklund tähdentää.

Oppimisratkaisut-ohjelmassa kehittyi strategia ja tuote

Tekes on ollut mukana tukemassa 10monkeysin tarinaa alkutaipaleelta asti. Björklund kertoo jo ensimmäisen demon syntyneen Tekesin rahoituksen ansiosta.

"Tekesin kanssa meillä on pitkä historia, joka on sisältänyt tuotekehityksen lisäksi strategian hiomista. Koska 10monkeys on alusta asti ollut kansainvälinen firma, olemme keskittyneet hankkeissamme prosessin kehittämiseen ja skaalautuviin tuotteisiin. Tekesin Oppimisratkaisut-ohjelmassa 10monkeys on paneutunut etenkin tuotekehitykseen. Pilotoimme esimerkiksi pelimaailmasta tuttuja ansaintalogiikkoja ja saimme siitä hyviä tuloksia", Björklund kertoo tyytyväisenä. Tekes-hanke päättyy huhtikuussa 2015 ja tulokset näyttävät rohkaisevilta.

"Tällaista vauhtia emme olisi saavuttaneet ilman hanketta. Meillä on nyt entistä kehittyneemmät tuotteet ja vielä onnellisemmat asiakkaat. Nyt vain taivas on rajana", hän iloitsee.

Toimitusjohtaja Katri Björklund
katri (at) 10monkeys.com

Teksti: SST Viestintä
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *