Etusivu » Tiedotteet » Koulutus » Äänioppikirjojen käyttöä perusopetuksessa tutkitaan

Celia

Äänioppikirjojen käyttöä perusopetuksessa tutkitaan

Julkaistu: 26.03.2013 klo 09:00
Julkaisija: Celia

Itä-Suomen yliopiston erityispedagogiikan oppiaine tekee Celia-kirjaston toimeksiannosta tutkimuksen Daisy-äänioppikirjojen käytöstä perusopetuksessa koko Suomen alueella. Tavoitteena on saada tietoa lukemisesteisten oppilaiden tarpeista äänioppikirjojen kehittämisen tueksi. Tutkimus kestää vuoden 2013 loppuun saakka.

Äänioppikirjat ovat perinteisesti suunniteltu näkövammaisille oppilaille, mutta viime vuosina myös muiden lukemisesteisten käyttäjien - kuten luki- ja oppimisvaikeuksisten - määrä on lisääntynyt. Nyt toteutettavan tutkimuksen avulla kehitetään Daisy-äänioppikirjojen sisällöllisiä ja pedagogisia ominaisuuksia vastaamaan parhaalla mahdollisella tavalla käyttäjien tarpeita.

Tutkimus kohdistuu niihin suomen- ja ruotsinkielisiin perusopetuksen (1.–9. luokat) oppilaisiin, jotka käyttävät tai ovat käyttäneet vuosina 2011–2012 Celian äänioppikirjoja opiskelunsa tukena. Tutkimus toteutetaan postikyselynä vanhemmille ja oppilaille huhti–toukokuun aikana. Lisäksi opettajia ja erityisopettajia lähestytään sähköisellä kyselyllä. Toukokuun aikana toteutetaan myös haastatteluja pienelle joukolle oppilaita ja opettajia, jotka ovat vastanneet kyselyyn.

Celia-kirjasto myy äänioppikirjoja Oppari-verkkokaupassa. Vuonna 2012 Opparista ostettiin reilut 5 700 perusopetuksen äänikirjaa.

Celia valmistaa äänioppikirjat Daisy-formaattiin. Daisy on ympäri maailmaa käytössä oleva digitaalinen saavutettava kirjamuoto, joka voi sisältää ääntä, tekstiä ja kuvia. Daisy-äänikirjassa on painetun kirjan teksti ääneen luettuna. Kirjan rakenne mahdollistaa liikkumisen kirjassa esimerkiksi otsikko- tai sivutasolla, ja kirjaan voi jättää kirjanmerkkejä. Tiedostot ovat mp3-pakattuja, joten yksi kirja mahtuu yhdelle cd-levylle.

Professori Leena Holopainen, Itä-Suomen yliopisto, puh. 050 407 2249, etunimi.sukunimi@uef.fi

Projektitutkija Milka Kuismanen, Itä-Suomen yliopisto, puh. 050 372 5889, etunimi.sukunimi@uef.fi

Pedagoginen suunnittelija Leena Holopainen, Celia-kirjasto, puh. 040 565 5176, etunimi.sukunimi@celia.fi

Celia on valtion erikoiskirjasto, joka tuottaa ja välittää kirjallisuutta saavutettavassa muodossa kaikille niille, jotka eivät sairauden tai vamman vuoksi voi lukea tavallisia painettuja kirjoja – esimerkiksi näkövammaisille, luki- ja oppimisvaikeuksisille, kehitysvammaisille ja lihastautia sairastaville.

Celia tarjoaa asiakkailleen maksutta lainaksi kauno- ja tietokirjallisuutta mm. ääni-, piste- ja elektronisina kirjoina. Lisäksi Celia valmistaa ja myy tai lainaa oppikirjat saavutettavassa muodossa eri koulutusasteille. Valikoimasta löytyy suurin osa peruskoulun oppikirjoista ja runsaasti lukion oppikirjoja.