Etusivu » Tiedotteet » Kotimaa » Ylipaino haittaa myös munuaisia

Ylipaino haittaa myös munuaisia

Julkaistu: 09.03.2015 klo 08:03
Julkaisija: Munuais- ja maksaliitto

Ylipaino kuormittaa koko kehoa. Oletko ajatellut, että se vahingoittaa myös munuaisia. Ylipaino nostaa verenpainetta ja aiheuttaa diabetesta. Haitallisinta on vyötärölihavuus. Vaikka munuainen on elimistön supersankari ja kestää paljon, kaikella on rajansa.

Kymmenesosalla väestöstä on merkkejä munuaissairaudesta, joka viidellä prosentilla johtaa munuaisten vajaatoimintaan. Munuaisia vahingoittavat muun muassa diabetes ja korkea verenpaine. Niiden taustalla on usein ylipaino.

Munuais- ja maksaliiton kampanjassa supersankarimunuainen hoitaa hommansa yleensä mukisematta. Se kestää paljon, toisen munuaisensa voi jopa luovuttaa läheiselleen, mutta joskus sekin tarvitsee apua, kuten kaikki supersankarit. Suojele sitä ja voita vastustajat.

Supersankarimunuaisella on 6 vastustajaa: ylipaino, korkea verenpaine, suola, tupakka ja alkoholi, diabetes, perinnölliset munuaissairaudet.

– Munuaisterveyttä kaikille, Supersankari huudahtaa netissä www.supersankarimunuainen.fi, videoilla ja somessa.

Ylipaino vahingoittaa munuaisiakin

Jokainen tietää, että ylipaino kuormittaa kehoa. Harva tulee kuitenkin ajatelleeksi, että se vahingoittaa myös munuaisia.

– Liika rasva ja sokeriaineenvaihdunnan häiriöt lisäävät riskiä sairastua tyypin 2 diabetekseen, joka on suurimpia munuaissairauksien aiheuttajia. Ylipaino nostaa myös verenpainetta ja huonontaa veren rasva-arvoja, kertoo HYKS:n nefrologian klinikan ylilääkäri dosentti Eero Honkanen.

Haitallisinta on keskivartaloon kertynyt ylipaino eli vyötärölihavuus. Sen rajana miehillä on 94 ja naisilla 80 senttiä. Vyötärölihavuudessa liika rasva kertyy sisäelinten ympärille, mikä vaurioittaa sisäelimiä ja verisuonia. Ahtautuneet verisuonet nostavat verenpainetta ja vahingoittavat munuaisia. Vyötärölihavuutta voi olla myös muutoin hoikilla ihmisillä.

– Ylipaino, korkea kolesteroli ja tupakointi yhdistettynä diabetekseen lisäävät sairastumisriskiä entisestään. Alttius sairastua sepelvaltimotautiin sekä aivoverisuoni- ja munuaissairauksiin kasvaa, Honkanen sanoo.

Liikunta on hyväksi koko keholle. Se auttaa painonhallinnassa, laskee verenpainetta ja korjaa veren rasva-arvoja. Erityisesti se vähentää vyötärölihavuutta, vaikka painonpudotus ei olisikaan suuri.

– Paino putoaa pysyvästi, kun yhdistää liikuntaan terveellisen ruokavalion. Toimivia ihmedieettejä ei ole olemassa, Supersankarimunuainen julistaa.

Säännöllinen ateriarytmi ja kovan rasvan vähentäminen ovat ensimmäinen askel painonpudotukseen. Ateria tai välipala on hyvä syödä 3-4 tunnin välein. Monipuolinen ruokavalio sisältää paljon kasviksia, marjoja, hedelmiä ja täysviljatuotteita sekä esimerkiksi kalaa. Huomiota kannattaa kiinnittää leivänpäällisiin, kahvileipiin sekä suolaisiin ja makeisiin herkkuihin.

Oman elimistönsä supersankari

Munuaisilla on monia elintärkeitä tehtäviä. Ne poistavat kehosta nestettä ja kuona-aineita sekä säätelevät verenpainetta. Munuaiset ohjaavat punasolujen muodostumista ja tuottavat D-vitamiinia.

Supersankari kestää paljon. Toisen munuaisensa voi jopa luovuttaa läheiselleen. Supersankarikaan ei pärjää yksin. Kohonnut verenpaine ja diabetes vaurioittavat munuaisia. Auta munuaisiasi säilyttämään supervoimansa terveillä elintavoilla: Liiku, vähennä suolaa, älä tupakoi – ehkäise ylipainoa, kohonnutta verenpainetta ja diabetesta.

Maailman munuaispäivää vietetään 12.3. Munuais- ja maksaliitto aloittaa kampanjan munuaisten suojelemiseksi.

www.supersankarimunuainen.fi

www.munuainen.fi/supersankarimunuainen

www.facebook.com/munuaisjamaksaliitto

www.twitter.com/MunuainenMaksa

#supersankarimunuainen

Eero Honkanen
Dosentti, nefrologian klinikan ylilääkäri, HYKS

Sari Högström
Toiminnanjohtaja, Munuais- ja maksaliitto
sari.hogstrom@musili.fi

Kampanja:
Petri Inomaa
Viestintäpäällikkö, Munuais- ja maksaliitto
petri.inomaa@musili.fi

Munuais- ja maksaliitto on valtakunnallinen kansalais- ja potilasjärjestö. Liitto tukee sairastuneiden ja heidän läheistensä mahdollisuuksia hyvään elämään ja sosiaaliseen hyvinvointiin. Liiton tavoitteena on munuais- ja maksasairauksien ja niistä johtuvien haittojen ennaltaehkäisy, sairauksien varhainen toteaminen ja hyvä hoito sekä kuntoutumisen tukeminen kaikissa sairauden vaiheissa.