Etusivu » Tiedotteet » Kotimaa » WWF vetoaa UPM:ään, jotta Ärjänsaaren hakkuita ei toteutettaisi

WWF Suomi

WWF vetoaa UPM:ään, jotta Ärjänsaaren hakkuita ei toteutettaisi

Julkaistu: 03.02.2016 klo 15:59
Julkaisija: WWF Suomi

Metsäyhtiö UPM järjestää Ärjänsaaren hakkuista keskiviikkona 3.2.2016 kello 18.00 avoimen keskustelutilaisuuden Kajaanin kaupunginkirjastossa. Mukaan on kutsuttu ympäristöjärjestö WWF.

WWF:n edustajat eivät pysty saapumaan paikalle, mutta järjestö on lähettänyt UPM:lle asiaa koskevan vetoomuksen. Seuraavassa median käyttöön lainauksia tästä vetoomuksesta:

”Hallitusohjelmassa tavoitellaan hakkuiden roimaa lisäystä samalla, kun luonnonsuojelurahoitusta leikattiin rajusti. Tässä yhteiskunnallisessa tilanteessa yhtiöiden rooli, erityisesti omien maidensa kohdalla, on koko metsätalouden hyväksyttävyyden kannalta ratkaisevassa asemassa. Jokaisen toimijan tulee tehdä kaikkensa, jotta metsätalouden harjoittamisesta ei syntyisi konflikteja”, sanoo WWF Suomen pääsihteeri Liisa Rohweder.

”Ärjän kaltaisten luonnoltaan ja virkistyskäytön kannalta arvokkaiden kohteiden hakkuut koettelevat koko biotalouden yhteiskunnallista hyväksyttävyyttä. Hakkuut hävittävät alkuperäisluontoa ja heikentävät virkistysarvoja. Paikoin jopa 100-200 -vuotias puusto on nopeasti kaadettu,  mutta uutta vastaavaa ei saada ihmisiässä.”

”Vetoamme UPM:ään, että nyt kun luonnonsuojelun rahoitus on jäissä, arvokkaat kohteet jätetään hakkuiden ulkopuolelle. Hakkuita voi lykätä, mutta tehtyä hakkuuta ei voi perua”, Liisa Rohweder summaa.

Vetoomus löytyy: http://wwf.fi/kannanotot

Lisätiedot:

Pääsihteeri Liisa Rohweder
WWF Suomi
Puh. 040 840 7461

WWF Suomi on osa laajaa, kansainvälistä WWF-verkostoa, jolla on toimistoja noin 50 maassa ja toimintaa yli sadassa maassa. Rakennamme tulevaisuuden, jossa ihmiset ja luonto elävät tasapainossa. wwf.fi