Etusivu » Tiedotteet » Kotimaa » Virkamies äänestyskopissa: tilauksessa navakkaa myötätuulta talouden purjeisiin

Tekes tiedottaa

Virkamies äänestyskopissa: tilauksessa navakkaa myötätuulta talouden purjeisiin

Artikkeli.
Julkaistu: 09.04.2015 klo 17:35
Julkaisija: Tekes tiedottaa

Kierrokset kasvavat vaalihuumassa kiihtyvällä tahdilla. Monet meistä äänestäjistä etsivät vielä ehdokasta, jonka haluaisivat Arkadianmäelle päättämään Suomen tulevaisuudesta. Myös minä huhuilen vaalikentille. Haen sieltä ehdokkaakseni visionääriä, joka katsoo rohkeasti tulevaisuuteen.

En ole ennakkoäänestysihminen, varsinaisessa vaalipäivässä on oma hohtonsa. Kun raapustan sunnuntaina 19.4. Vantaankosken liikuntasalissa numeron äänestyslappuun, olen tutkinut vaalikoneet ja haastatellut ehdokkaita vaaliteltoilla mielessäni kolme erityistä kriteeriä.

1. Lähettäisin eduskuntaan visionäärin, joka on valmis tekemään politiikkaa, jonka avulla kannustetaan suomalaisia yrityksiä menestymään kestävällä tavalla. Tulevaisuuden menestysyritykset rakentavat taloudellista hyvinvointia ja pelastavat maailmaa – samanaikaisesti. Niin kuin vaikka Beibamboo tekee. Tulevan eduskunnan päättäjien tehtävä on omalta osaltaan potkia pois esteitä menestyksen tieltä ja antaa yrityksille lisää vapautta yrittää.

2. Päättäjäkandidaattini on hoksannut, että julkiset hankinnat ovat mitä parhainta elinkeinopolitiikkaa. Innovatiiviset julkiset hankinnat ovat työkalu, jonka avulla julkiset palvelut voivat luoda nahkansa. Samalla luodaan kysyntää suomalaisten yritysten tuotteille ja palveluille.

Fiksussa hankinnassa julkinen sektori asettaa kriteerit laadulle ja tuotoksille, mutta antaa yrityksille vapauden valita keinot saavuttaa tuo tavoite. Silloin yhteiskunnan varat käytetään hyödyllisesti. Ja kaikki voittavat: julkinen sektori, myyjä, loppukäyttäjä ja kansalainen. Fiksuihin hankintoihin voi ottaa mallia esimerkiksi Oulusta. Tulevien päättäjien tehtävä on varmistaa, että fiksuista julkisista hankinnoista tulee maan tapa.

3. Ehdokkaani ymmärtää, että huippuosaaminen ei synny tyhjästä. Juuri nyt teemme asioita, jotka ovat ehkä kymmenen vuoden päästä puhkeavan menestyksen taimia. Huippuosaaminen kehittyy pitkäjänteisesti yrityksissä, yliopistoissa ja tutkimuslaitoksissa muodostuvissa verkostoissa. Se siirtyy organisaatiosta toiseen osaavissa ihmisissä, jotka opiskelevat, vaihtavat työpaikkaa ja jokaisessa vaiheessa kasvattavat osaamistaan.

Maailman parhaan osaamisen perustaksi tarvitaan maailman parasta tutkimusta ja sitä innokkaasti hyödyntäviä maailman parhaita yrityksiä – niin isoja kuin pieniä. Huippuosaamisen rakentamisessa tarvitaan kokeiluja, yrittämistä, erehdyksiä, uusia alkuja ja riskinoton jakamista. Nyt päättäjäjoukon homma on tehdä viisasta innovaatiopolitiikkaa ja pitää huolta siitä, että osaamisen siemeniä kylvetään pitkäjänteisesti.

Navakkaa myötätuulta talouden purjeisiin toivomme me kaikki. Se vaatii rohkeita päätöksiä ja ennen kaikkea valintoja, joilla edistämme yritysten elinvoimaisuutta. Tuloksena syntyy kaivattuja työpaikkoja ja hyvinvointia ­meille kaikille. Ja sitähän me äänestäjät loppujen lopuksi haluamme, puoluetaustasta riippumatta.

Tekesin teesit talouskasvulle

Ilona Lundström, Tekesin Suuret yritykset ja julkiset organisaatiot -vastuualueen johtaja

Lisätiedot:

Ilona Lundström
johtaja, Tekes
ilona.lundstrom@tekes.fi

Tekes on yritysten, yliopistojen, korkeakoulujen ja tutkimuslaitosten haastavien tutkimus- ja kehitysprojektien ja innovaatiotoiminnan rahoittaja ja aktivoija. Tekes palvelee suomalaisen elinkeinoelämän ja tutkimuksen uudistumista. www.tekes.fi

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki